La tribuna

¿Pendents d’Hongria? També

La possible derrota d’Orbán a les eleccions de diumenge seria un cop dur a l’extrema dreta europea i als intents de Trump d’impulsar el nacionalpopulisme al continent

Orbán governa amb un règim il·liberal des de fa 16 anys. És el principal motor del partit europeu Patriotes, el tercer grup del Parlament de Brussel·les. On hi ha Vox

3
Es llegeix en minuts
¿Pendents d’Hongria? També

Szilard Koszticsak EFE

Un solvent columnista europeu ha escrit que les eleccions de diumenge vinent a Hongria, un país de només 10 milions d’habitants, seran les eleccions europees més importants de tot aquest any. Potser és una exageració, però que el vicepresident Vance abandonés Washington dimarts, en un moment clau de la guerra de l’Iran, per traslladar-se dos dies a Budapest i recolzar la campanya del president hongarès Viktor Orbán és molt indicatiu.

Orbán, que es vanta d’haver construït una "democràcia il·liberal" dins la UE, governa Hongria des de fa 16 anys i es presenta al cinquè mandat. Sempre havia guanyat –amb l’ajuda de l’aparell de l’Estat– sense gaires problemes, però ara el candidat de l’oposició Péter Magyar, líder de Tisza, el seu nou partit, li treu més de deu punts en els sondejos. I han sonat les alarmes tant a l’extrema dreta europea com al Washington de Trump.

Magyar, que fins al 2024 militava al Fidesz d’Orbán, és un conservador, però menys nacionalista i dogmàtic, i avui és molt crític amb l’autoritarisme d’Orbán, i sembla tenir simpaties i suports a la CDU alemanya. Davant Orbán, el líder més longeu de l’extrema dreta europea i l’home fort del nacionalpopulisme, Magyar ha centrat la seva campanya a atacar la corrupció del règim, que ara va acompanyada d’una economia amb un molt escàs creixement, un augment de la inflació i salaris baixos. Malgrat que el nivell d’endeutament es manté per sota de la mitjana de la UE, el país paga més que ningú pel seu deute: aproximadament el 6% del PIB anual. Això fa que es destinin més recursos a pagar el deute que en sanitat i educació.

Segons els sondejos el descontentament pel binomi corrupció-estancament econòmic està guanyant la batalla al nacionalisme d’Orbán, que acusa Europa de tots els mals –la UE ha bloquejat a Hongria 20.000 milions d’ajuts per interferències en la justícia– i que proclama que Ucraïna vol arrossegar Hongria a la guerra amb Rússia. Però Orbán ha muntat un règim amb molts tentacles en l’economia, el sistema judicial i els mitjans de comunicació i per això –malgrat els sondejos– la victòria de Magyar no és gens segura. Però l’alarma ha arribat fins a Washington i Vance –i el mateix Trump a través del mòbil del seu vicepresident– han explicitat el seu suport al "segur triomf" d’Orbán.

No sé si les eleccions hongareses seran les europees més importants de l’any, però si Orbán perd, la il·liberal democràcia hongaresa començarà a recuperar-se. Seria molt positiu per a la UE, que ha de ser un atractiu pol de democràcies sense adjectius. A més, Orbán és el principal impulsor del partit europeu Patriotes, en què també hi ha l’holandès Geert Wilders, la francesa Marine Le Pen i l’espanyol Santiago Abascal. I els Patriotes ja són el tercer grup del Parlament Europeu, rere els populars i els socialistes, però per davant dels liberals i els verds. I on –detall important– no hi ha la més temperada Meloni, en la coalició de govern italiana del qual està un partit lligat al PPE. Si Orbán perd a Hongria, tota l’extrema dreta europea l’acusarà.

I sense una Hongria il·liberal la UE deixarà d’estar molt condicionada pel veto hongarès, possible per l’exigència de la unanimitat dels 27 països membres per a la presa de moltes decisions rellevants. És per això que Orbán ha pogut vetar una ajuda comunitària Ucraïna de 90.000 milions d’euros que és essencial perquè Kíiv –ara sense ajuda americana– pugui fer front a la invasió russa.

Notícies relacionades

I que Putin –sembla que el ministre d’Exteriors hongarès informava Moscou de les discussions del Consell Europeu de Brussel·les– i Trump s’estiguin bolcant per la continuïtat d’Orbán indica que la UE seria més lliure i autònoma si el referent dels il·liberals europeus, i l’amic i protegit –alhora– de Putin i Trump, és derrotat diumenge.

Aquests dies tothom està més que angoixat pel desenllaç –ningú sap com acabarà la fràgil treva de 15 dies– de la guerra de l’Iran. I del que faci Netanyahu al Líban. Els hongaresos són només 10 milions, dels 450 de la UE de 27 estats, però diumenge a la nit totes les capitals europees també estaran pendents dels resultats de Budapest.