1
Es llegeix en minuts
Altivesa

EP

Considero que és un error pensar que les dictadures o els poders absoluts (dictatorials fins i tot en entorns democràtics) es fonamenten en la bogeria d’un sol personatge que eleva a rang de norma un desequilibri i una pertorbació que exhibeix sense contemplacions. La majoria són dements, però fins i tot en els casos més evidents d’aquesta demència, hi ha factors geopolítics, econòmics i socials que expliquen la realitat (i l’exercici de poder) molt millor que la simple extravagància mòrbida. Ja tenim prou literatura, de ficció i assagística, per entendre, posem per cas, que la pertorbada personalitat de Hitler no és un argument definitiu ni concloent per entendre el nazisme. L’entramat d’interessos empresarials que descriu Vuillard a L’ordre del dia, sense anar més lluny, va ser clau en l’ascens i consolidació del dictador.

Notícies relacionades

En el cas de Trump, hauríem d’anar a parar al desig continuat i persistent de satisfer no solament una megalomania malaltissa, sinó també –i sobretot– a l’afany d’acumular riquesa i poder i d’establir, a través d’una xarxa internacional, a hores d’ara ben estructurada i sòlida, una ideologia reaccionària que, més enllà de la lluita contra els valors democràtics, persegueix més guanys, més beneficis, una hegemonia no solament cultural, sinó també empresarial.

Dit això, Donald Trump és una persona "mentalment incapacitada per ser president dels Estats Units". Ho va afirmar fa uns anys Rob Reiner, el director d’A few good men, aquella pel·lícula en la qual el militar altiu cau en el parany de la seva pròpia altivesa. En la mort de Reiner, assassinat, amb la seva dona, en una tràgica escena familiar, Trump s’ha atrevit a assegurar que la culpa era del cineasta perquè patia la malaltia "incurable" de veure Trump com un energumen. I que aquesta síndrome podia provocar en els altres una ira de tal magnitud que derivava cap a la violència. S’ha de ser molt pagat d’un mateix per arribar a pensar que ets capaç d’administrar justícia divina. Has de pensar que ets Déu. Com a mínim.