Renault i Ford, l’avançada elèctrica
Renault i Ford han fet un pas audaç en un sector acostumat a la prudència defensiva. L’empresa francesa produirà per a Ford vehicles elèctrics, petits i assequibles. El moviment és molt més que una mera aliança: dos rivals històrics amb identitats molt definides trenquen inèrcies en una indústria que tradicionalment protegeix rigorosament les seves cadenes de producció. L’acord permet aprofitar la capacitat instal·lada de les empreses i racionalitzar costos i riscos de manera pragmàtica. A més, en un context marcat per tensions industrials globals i dubtes sobre la transició energètica, emet un missatge tan inesperat com inspirador, sobretot, en clau transatlàntica. Mentre Brussel·les i Washington mantenen friccions polítiques, comercials i financeres, la indústria de l’automòbil demostra que cooperar continua sent possible.
La cautela, però, és necessària davant un moviment d’aquesta envergadura. Les aliances automobilístiques ja han existit abans i no sempre han sigut estables ni reeixides. La complexitat tecnològica o la necessitat de complir calendaris molt exigents poden perjudicar acords que en principi semblaven sòlids. Anunciar una aliança és un repte; sostenir-la en el temps és un altre de molt més gran. A més, és arriscat mentre totes dues companyies competeixen amb fabricants xinesos, que creixen en escala i velocitat.
Amb tot, la cooperació entre Renault i Ford té una direcció i una intenció clares. Totes dues empreses consoliden la presència en el mercat elèctric de cotxes assequibles i comparteixen riscos en un sector cada vegada més competitiu. Tot i que no resolguin tots els desafiaments que tenen amb aquest acord, sí que demostren que la indústria avança a una velocitat que la política encara no aconsegueix igualar, com molt bé va dir ahir Josep Maria Recasens, president de la patronal Anfac i responsable de Renault Ibérica en el nostre diàleg European Bridges, celebrat a Brussel·les.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
