‘L’escopeta nacional’
La pel·lícula de Berlanga no és una sàtira, sinó un diagnòstic del seu temps que funciona com un retrat clínic de la nostra societat
José Sazatornil i Antonio Ferrandis a ‘L’escopeta nacional’. /
L’escopeta nacional és una pel·lícula de Luis García Berlanga que retrata l’Espanya empresarial i política del tardofranquisme, aquella etapa final de la dictadura que s’extingeix amb la mort de Franco el novembre de 1975. L’erosió del règim il·luminava les dinàmiques de poder i les relacions entre els que, des de les institucions o els seus voltants, buscaven el seu propi benefici.
La trama mostra com la defensa d’interessos particulars és el combustible de moltes interaccions i com la frontera entre l’ètica i la conveniència es desdibuixa quan apareix una oportunitat. En aquest entramat de silencis i complicitats –que inclou des del municipi petit fins a la cúspide de l’Administració–, corruptors i corruptes conviuen amb naturalitat, com si formessin part del paisatge.
Mentre la responsabilitat col·lectiva s’evaporava entre gestos còmplices i mirades evasives, uns eludien preguntes incòmodes i d’altres es refugiaven en l’opacitat, i la corrupció s’integrava en la rutina institucional gairebé sense resistència. Les pràctiques d’influència i favor, arrelades en la nostra tradició política, han impregnat també l’àmbit social i han reforçat una cultura que normalitza l’inacceptable.
Exemplaritat
La corrupció –sistèmica, persistent, quotidiana– ho contamina tot: el sistema educatiu, la justícia, l’acció de Govern, la contractació i l’accés a l’ocupació. Ho fa en silenci, mentre la cultura de discreció i "confiança interior" substitueix el control institucional. ¿De debò queda a Espanya algú que cregui que un secretari general o un president desconeixien el que passava al seu voltant?
Cal desterrar la idea còmoda que "ja parlaran els tribunals". No: és el temps de les responsabilitats polítiques. La clau és l’exemplaritat, perquè sense ella no existeix l’exercici legítim de la funció pública. Aquesta carcassa de silencis va consolidar un sistema en el qual ningú preguntava i ningú volia saber. La corrupció es va integrar en el paisatge, acceptada com un fet inevitable, però mai explorada en les seves causes. No serveix demanar a la ciutadania una mena de perdó guaridor que esborra el pecat. En política no hi ha indulgències: senzillament marxes.
El tema s’aborda quasi sempre amb solemnitat superficial, sense descendir a les arrels ni a les connexions que la sostenen. Els mitjans centren la mirada en els corruptes –polítics i càrrecs públics– i releguen els corruptors, que indueixen aquestes pràctiques. Aquesta mirada parcial genera un efecte d’acostumament social, alimenta resignació moral i reforça la idea d’inevitabilitat.
Tampoc val refugiar-se en el "no se sabia res". No obstant, la societat sembla que s’habitua als tripijocs del poder.
Mentre els titulars se succeeixen i l’opinió pública oscil·la entre l’escepticisme i la indiferència, la trama de favors es continua teixint en els despatxos. L’arrel del problema segueix: el corruptor actua com un deus ex machina inesgotable amb el qual, sembla, estem condemnats a conviure.
¿Si no hi hagués corruptors, hi hauria corruptes? Sempre hi haurà qui utilitzi el seu poder per enriquir-se, però el rebuig social sol recaure només sobre el corromput. La societat es pregunta què va fallar o què està fallant. I llavors sorgeixen les preguntes concretes.
Notícies relacionadesLa resposta passa per individualitzar els que han girat l’esquena a la llei i exigir l’acatament d’un marc jurídic que ja és prou estricte: enjudiciar i empresonar els empresaris corruptors i inhabilitar els polítics i els funcionaris corruptes. Només unes institucions fortes i vigilants poden frenar una deriva que amenaça la credibilitat de l’Estat. El que no és previsible és que continuem obviant l’import, el corruptor i les circumstàncies del corromput. És un problema de cultura democràtica, a favor del servei públic. Acabar amb els corruptors és de primer de diner negre.
Mig segle després, corruptors i corruptes segueixen movent-se amb idèntica facilitat. Berlanga no va filmar una sàtira: va filmar un diagnòstic del seu temps. I el seu cine, més que com a paròdia, funciona avui com un retrat clínic de la nostra societat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
