¿A l’escola fins als 18?

¿A l’escola fins als 18? /
Fa deu anys, el Consell Escolar de l’Estat, un òrgan consultiu i assessor, va defensar que s’elevés el límit de l’educació obligatòria dels 16 als 18 anys. Al seu informe de 2024 ha tornat a posar sobre la taula un assumpte certament delicat, perquè comporta múltiples variants (des de les econòmiques a la mateixa reestructuració global de l’ensenyament), però que afirma que és una resposta necessària a les elevades dades d’abandonament escolar. El 2011, el Parlament Europeu ja suggeria una innovació que ha donat resultats positius, per exemple, a Portugal. No, en canvi, en països on no ha anat acompanyat dels recursos, adaptacions i context socioeconòmic necessaris, com Mèxic. Mentre que tant Espanya com el país veí presentaven el 2010 unes xifres preocupants d’abandonament, al voltant del 28%, el cas és que la iniciativa de Portugal ha aconseguit rebaixar el percentatge fins al 6,6% mentre en Espanya es xifra entorn del 13%.
L’aprovació de la LOGSE fa 35 anys va introduir l’ensenyament obligatori gratuït fins als 16, un dels avenços socials més remarcables del moment. Des d’aleshores, Espanya ha viscut una successió de lleis educatives, al vaivé dels canvis polítics, però en cap cas s’ha abordat la qüestió d’allargar el període en què els joves es mantenen a les aules: el problema encara pendent de solucionar ha sigut més aviat com retenir i oferir sortides adequades als escolars que desconnecten de l’escola entre els 13 i 16 anys. Entre els defensors de la mesura es recorda que augmentaria la igualtat d’oportunitats i l’ocupabilitat futura dels alumnes. Però a l’altre costat de la balança cal valorar molts altres aspectes; per començar, l’econòmic. Els càlculs indiquen un cost d’uns 1.500 milions anuals, un increment del 2,2% de la despesa pública educativa, i els seus defensors argumenten que vindrien compensats pels beneficis derivats de la capacitació professional dels més joves (que podria fer-se realitat) i que es tracta d’una partida fàcilment assumible (una mica molt més discutible vista l’evolució de les exigències de despesa en els pròxims anys). D’altra banda, ¿fins a quin punt és possible obligar a mantenir-se escolaritzat a partir dels 16 anys sense modificar l’inici de l’edat laboral, que coincideix amb el de la responsabilitat penal del menor, i que fins i tot s’està plantejant que marqui l’inici del dret a vot?
No hi ha cap mena de dubte que l’objectiu hauria de ser que tota la població no només completés l’ESO, sinó que pogués afegir-hi una formació professionalitzadora. Aquesta formació, sigui FP (grau mitjà o superior) o universitària, hauria de ser accessible independentment dels recursos familiars, i incloure fórmules que facilitin la reincorporació després d’un abandonament escolar. Fins als 18 anys, i més enllà. Però es poden fer passos en aquest sentit sense augmentar l’edat d’escolarització obligatòria. I al contrari, incrementar-la per la via legal però sense oferir alternatives adaptades als adolescents (no només a partir dels 16, sinó abans) que actualment abandonen prematurament, tampoc serviria de res. Hi ha molt treball per fer sense esperar una reforma estructural de les etapes obligatòries. Això implica oferir trajectòries flexibles per als estudiants desmotivats i impulsar més fórmules de formació professional dual.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.