Desemmascarar mentides

2
Es llegeix en minuts
SALVADOR SUNYER

SALVADOR SUNYER / MARC MARTI FONT

Una de les estrenes teatrals més esperades de la temporada és Phèdre!, de François Gremaud. Serà a finals d’octubre al Teatre de la Biblioteca. Queden poques entrades i, francament, no sé si és un dels espectacles, com deia, més esperats (això és difícil de calibrar), però sí una de les sorpreses més insòlites del "Flaix de Tardor-Barcelona" amb què el festival Temporada Alta es presenta a la capital amb una programació contundent, internacional, irrebatible. En aquesta Phèdre! (signe d’admiració) un actor, que és el mateix autor de l’obra, amb una samarreta blanca i uns texans, sol, s’enfronta a la tragèdia de Racine i l’explica com un conte. De fet, moltes de les representacions de l’obra s’han fet a França, en instituts. És com una conferència sobre la força poètica dels versos alexandrins de Racine i també una manera divertida (sí, divertida, fenomenal paradoxa) d’enfrontar-se als desamors i les desventures de Fedra i d’Hipòlit. Gremaud afirma que la tragèdia tracta de la passió, el que és evident, però també "de la invenció d’una llengua", perquè és gràcies "a la respiració dels alexandrins, ancorats a terra" que vessem llàgrimes d’emoció. És a causa de la contenció que l’obra s’assembla a les variacions de Bach, "una manera de modelar la matèria que ens permeti l’accés a una sensació pura, que fa vibrar el sentit". Potser no hi ha cap autor en la història de la literatura dramàtica que hagi sigut capaç de dir tantes coses, d’una forma tan diferent, amb tan poques paraules. George Steiner deia que Racine utilitza uns dos mil vocables, mentre que Shakespeare se serveix de més de vint-i-dos mil. Refrenar els sentits gràcies a les regnes de la llengua. Així que ja ho saben.

El mateix Gremaud diu l’essència del teatre: una trama, un comediant, un públic. No cal més per enlairar-se. En la cerimònia amb la qual la professió teatral catalana aixecava el teló de la temporada, aquest dilluns, al Liceu, Salvador Sunyer i Josep Domènech, els responsables de Bitò Produccions, van rebre un homenatge en reconeixement de la seva trajectòria i al fet de ser els creadors i impulsors de Temporada Alta, el festival que converteix Girona i Salt en l’epicentre de les arts escèniques a la tardor. Sunyer va rebre el guardó i va parlar del món de la mentida en el qual vivim. Farts de patir amb aquest estat de les coses, resulta, que un dels reclams que mereixen més atenció és el teatre "l’art de dir mentides". Rememorant la reflexió de Gòrgies, el filòsof del segle IV aC, va dir que, al teatre, "ens agrada que ens enganyin i ens enganyin bé", perquè l’exercici de la mentida escènica "és l’única manera d’explicar algunes veritats". Per a Gòrgies, en la tragèdia, era més honest qui enganyava i ho demostrava; i més savi qui es deixava enganyar, sabent que es tractava d’un engany. Les virtuts del teatre: la música de les paraules, vessar llàgrimes d’emoció, l’art de dir mentides en un decorat per desemmascarar les mentides del món real.