Editorial
Optimisme teatral
Espectacles de tots els formats i ambicions han trobat el seu punt d’unió amb el públic

Gala Catalunya aixeca el teló /
S’alça el teló de la temporada teatral 2025-2026 amb una excel·lent notícia: a Barcelona, les sales dedicades a les arts escèniques en general van superar en el període 2024-2025, i per segona vegada consecutiva, la xifra dels tres milions d’espectadors, amb un augment del 4% i amb una recaptació global un 2% superior a la de la temporada anterior. A més, l’índex d’ocupació va pujar fins al 64% de l’aforament en els més de 1.200 espectacles programats. Convé recordar, perquè encara és recent, la crisi que va experimentar el sector a causa de la pandèmia i els esforços que tant companyies com empresaris i productors, amb ajuda de l’administració, van haver de portar a terme en un àmbit que depèn exclusivament de la presencialitat. En aquest sentit, no només l’augment global sinó la consolidació d’un públic divers i fidel és el factor a tenir més en compte. Però hi ha altres notícies que encoratgen igualment l’optimisme i que reflecteixen l’efervescència del món de l’espectacle en totes les seves variants.
A les 33 sales de Barcelona amb una capacitat inferior a les 200 localitats, és a dir, les que reflecteixen el nervi del futur de la professió i la capacitat creativa independent, tant el creixement de l’assistència (un 28% més) com de la recaptació (un 39%) ens informen que el teatre és un fenomen viu i en alça, adequat per a tota mena de públics. Des dels èxits multitudinaris com Mar i cel al Teatre Victòria, en l’adeu escènic de la companyia Dagoll Dagom, que es va mantenir a la cartellera durant tota la temporada, fins a la producció més humil i radical, com les de la sala Heartbreak Hotel a Sants, passant pels espectacles exitosos als teatres públics, espectadors i muntatges han trobat el seu punt d’unió i una sostenibilitat avalada per les xifres.
Un altre punt a tenir en compte, i que ja fa anys que és una constant en el panorama escènic del país, és l’eclosió i la consolidació d’autors teatrals que, com Josep Maria Miró, Jordi Casanovas o la premiada Victoria Szpunberg (recent Premio Nacional de Literatura Dramática) ens parlen de la vitalitat dels creadors autòctons, que no només es refereix a la paraula escrita, sinó també a altres processos creatius com la dansa. L’exemple de Marcos Morau i La Veronal, amb la seva projecció internacional i amb l’esperada estrena a Catalunya, després del seu pas per Venècia, de La mort i la primavera així ho testifiquen.
La gala Catalunya Aixeca el Teló, que es va portar a terme ahir al Liceu, en la seva 14a edició, no només ens parla d’aquest balanç retrospectiu sinó que impulsa una temporada tan atractiva, en els seus diferents formats, com les anteriors. A la gala s’homenatja els responsables històrics de la configuració de Temporada Alta, el festival de tardor que es porta a terme a Girona i Salt i que aquest any també desembarca a Barcelona (Flaix de Tardor) amb noms tan importants com Toni Servillo o Alain Platel. Amb la presència de figures mundials com Ostermeier o Marthaler o de referents de la radicalitat escènica com Angelica Liddell, la 34a edició del festival afegeix al·licients a la ja de per si atractiva programació barcelonina, que acollirà estrenes musicals com El fantasma de l’òpera i Tootsie o l’adaptació de l’aclamada novel·la Permagel d’Eva Baltasar. Un panorama variat on escollir i disfrutar del teatre en viu, del fenomen creixent de les arts escèniques a Catalunya.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.