Editorial

El Port Vell, més obert a BCN

L’operació del Liceu Mar té valor per si mateixa, però, a més, servirà per reactivar la façana marítima

2
Es llegeix en minuts
El Port Vell, més obert a BCN

La decisió d’instal·lar Al Moll d’Espanya del port de Barcelona un spin off del Gran Teatre del Liceu, el Liceu Mar, es convertirà els pròxims anys en el desencadenant de la transformació més gran del Port Vell de Barcelona des de la reforma preolímpica dissenyada per Manuel de Solà-Morales. La conversió dels antics tinglados portuaris, separats físicament de la ciutat, en un espai obert als ciutadans va ser un èxit indiscutible. No obstant, amb el pas dels anys alguns dels seus elements han decaigut (com va passar amb l’Imax) o s’ha demostrat que poden ser millorats (com ara l’ús com espai públic del Moll de la Fusta i la seva connexió amb el Moll d’Espanya).

Els primers passos de la transformació del port associats a la celebració de la Copa Amèrica i l’aposta de la ciutat per l’economia blava ja han iniciat un procés que permet alliberar espai als sectors portuaris més connectats amb el continu urbà. La compactació de les terminals de creuers en localitzacions més allunyades del centre i la creació de pols nous d’activitat econòmica assenyalen un nou futur a la Barcelona que mira al mar i també permetran operacions com el trasllat del Reial Club Marítim al Moll de Barcelona (i que a partir de 2032 es plantegi el del Reial Club Nàutic de Barcelona) i alliberar una làmina d’aigua entre el Moll d’Espanya i el Moll de la Fusta. És un procés imparable: les operacions en perspectiva al Port Vell sumen una inversió de 240 milions d’euros, que dupliquen la que s’ha fet els últims anys. A més, s’hi han d’afegir els ambiciosos projectes de creixement del Port de Barcelona per augmentar la capacitat en activitats estratègiques com ara el trànsit de contenidors, la importació i exportació de cotxes o l’electrificació de l’operativa portuària.

L’operació del Liceu Mar és per si mateixa una oportunitat per enriquir el teixit creatiu de la ciutat, amb la potenciació de les activitats educatives i el Petit Liceu, la posada en marxa d’una temporada estable de dansa i la creació del Centre Internacional d’Òpera de Nova Creació. Però el concurs arquitectònic convocat al juliol deixa clar que no es tractarà només de situar un nou equipament en un espai vacant, sinó de transformar profundament aquest sector del Port Vell en un element més obert, més amable i més connectat amb la resta de la façana marítima de Barcelona. Dels 57 milions d’euros en què està pressupostat el projecte Liceu Mar, el 42% estarà vinculat a la reurbanització de l’espai i serà a càrrec del Port de Barcelona.

El procés serà llarg, i no s’espera que les obres de l’equipament cultural puguin començar abans de quatre anys. La demolició de l’Imax i la construcció d’un vial per als vehicles soterrat en tota l’extensió són els passos previs perquè sigui possible un projecte que crearà la possibilitat de disposar d’un recorregut per als vianants continu tocant a les aigües del port, crear espais d’ombra que animin a circular sense traves des de la zona del Palau de Mar, la Via Laietana i el Moll de la Fusta i eliminar obstacles visuals. En aquest marc, l’Aquàrium, un reformat Maremàgnum, el futur Liceu de Mar i un Nàutic amb plans per potenciar l’atractiu popular d’activitats com la vela lleugera i el rem podran explotar tot el potencial i Barcelona, continuar obrint-se al mar.