Editorial

Un gest imprudent

És imprudent confiar que la UE protegirà Espanya mentre adopta una posició unilateral en defensa

3
Es llegeix en minuts
Un gest imprudent

L’amenaça de guerra comercial dirigida per Donald Trump a Espanya concreta en tota la seva amplitud la dimensió del problema que ha d’afrontar Pedro Sánchez arran de la seva determinació de proclamar públicament una despesa en defensa equivalent al 2,1% del PIB com a "suficient i realista". L’andanada del president dels Estats Units, que anuncia una represàlia aranzelària específica si el Govern no assumeix, com la resta d’aliats, que la despesa ha de ser del 5% d’aquí a deu anys, cancel·la de manera abrupta el que s’ha volgut presentar com un problema d’interpretació d’allò aprovat. Aquesta interpretació no és possible: els 32 socis de l’OTAN han d’arribar al famós percentatge sense que se sàpiga fora d’això com s’hi arribarà i amb quins objectius. És una entelèquia, segons la literalitat del text firmat, la presumpta diferència entre capacitats en l’àmbit de la defensa i els diners necessaris: el 5% no és negociable (el 2035) ni admet excepcions. Una altra cosa és quina és la voluntat de compliment de gran part dels socis, una vegada superats els pròxims tres anys de presidència de Trump i apaivagades les seves amenaces de despenjar-se de la seguretat europea, de complir els termes establerts per aquest.

La posició de Sánchez a la foto de família que va precedir ahir a l’inici de la cimera és simptomàtica del seu aïllament. Potser és l’únic que compta amb incrementar ara només gradualment la despesa comptant que el 2029 l’Aliança pugui decidir quedar-se a mig camí. O potser és l’únic que hagi decidit verbalitzar aquesta voluntat de guanyar temps. Però quedar en solitari i a la intempèrie en el seu enfrontament amb Trump és una imprudència , i encara més quan aquesta soledat a Europa no és menor a Espanya, on governa en minoria i subjecta a pressions incompatibles entre si dels seus socis. La creença compartida per la majoria que el 2,1% defensat pel president del Govern no permet arribar als objectius fixats per al pròxim decenni és un fet; l’absència en el debat atlantista de com encaixar en el camí d’estabilitat pressupostària aquest objectiu final del 5% del PIB també ho és. Però l’amenaça sobre l’economia espanyola hi és, i el president dels EUA s’ha ocupat de remarcar-la, tot i que la seva afirmació que doblaria els aranzels a Espanya en un futur acord de comerç no encaixi precisament amb el fet que les negociacions respecte a això estiguin establertes amb el conjunt de la Unió Europa. Brussel·les no hauria de tolerar, ni pot fer-ho, que el cas espanyol s’esqueixés del pacte general al qual arribi amb la Casa Blanca a principis de juliol. La millor protecció per al nostre país és el fet de formar part de la Unió. Però Sánchez no pot pretendre que la UE el defensi de Trump mentre manté una posició unilateral i aïllada en la política de defensa.

Cal veure ara si en el camí cap al 5% s’obrirà la mà a solucions més o menys imaginatives. Per exemple, Itàlia ha defensat el 5%, però pretén incloure en l’increment de despesa la connexió de l’illa de Sicília amb la península de Calàbria, una obra civil, sens dubte important, però de valor discutible en l’esquema de defensa del flanc sud de l’OTAN. La flexibilitat del document aprovat a què s’ha referit Sánchez sembla insuficient perquè colin a la seu central de l’OTAN alternatives de tan discutible consistència. I és una incògnita que ningú és capaç d’aclarir sospesar fins a quin punt Europa fa els passos adequats per armar la tantes vegades invocada autonomia estratègica que l’alliberi en part del llast de sotmetre els seus interessos als objectius globals dels Estats Units.

Temes:

Govern OTAN