Jutges de pau: un bon pas

Jutges de pau: un bon pas
La llei de mesures en matèria d’eficiència del servei públic de justícia aprovada el mes de gener i que ha entrat en vigor recentment ha donat lloc, entre altres mesures, a un canvi en profunditat de la naturalesa i de les funcions dels jutges de pau. D’una banda, perquè ha transformat aquests jutjats tradicionals, que en un termini de tres mesos han de ser substituïts per oficines de justícia als municipis perquè, a més dels serveis que ja prestaven, permetin també la realització de tràmits processals de manera telemàtica. I d’una altra, perquè ha ampliat les atribucions dels jutges de pau en matèria de conciliació concebuda, ara com un pas preceptiu previ a la judicialització prevista en la mateixa llei. Però sobretot és nova perquè ha obert la possibilitat que aquests jutges puguin celebrar judicis per delictes lleus, tals com petits furts amb un valor que no superi els 400 euros, coaccions, amenaces o vexacions, entre d’altres, i que suposin una pena de multa, de privació de drets com el de conducció o la tinença d’armes, o treballs en benefici de la comunitat. És a dir que intervinguin i resolguin els assumptes més habituals en els casos de multireincidència. Tot i que és un canvi que requerirà la modificació de la llei d’enjudiciament civil ja que fins ara sols habilitava els jutges de pau a rebre les denúncies dels ciutadans i donar-ne trasllat als òrgans judicials competents.
Els objectius d’aquesta reforma són múltiples. Amb la transformació organitzativa dels jutjats de pau es pretén acostar el servei de justícia a les zones rurals i a les menys poblades, mentre es busca proporcionar una atenció més àgil i més accessible als ciutadans d’aquests territoris, que, en general, és població d’edat avançada. En canvi, l’increment de les competències d’aquestes autoritats judicials locals respon a la voluntat de descongestionar els jutjats ordinaris, un col·lapse que és percebut pels ciutadans com un dels principals problemes actuals de la justícia a Espanya. Això i agilitzar la resolució dels casos de multireincidència, que és justament l’altra de les disfuncions de la justícia que més alarma i descontentament social generen. Totes aquestes són mesures que, unides a l’enfortiment dels mitjans alternatius de solució de controvèrsies, entre els quals hi ha la mateixa conciliació que podran dur a terme els jutges de pau, hauria de contribuir a agilitzar i a accelerar la resolució de les controvèrsies així com a reduir l’elevada litigiositat existent al nostre país.
Per tant, potenciar la figura dels jutges de pau és un pas en la bona direcció per contribuir a la resolució d’alguns dels problemes crònics de la justícia espanyola, però en el cas de la multireincidència, no és suficient. I per això, més que mesures legislatives, com ara una enèsima revisió del Codi Penal, serien necessàries iniciatives efectives per incrementar els recursos disponibles, potenciar la capacitat de tramitar judicis ràpids o millorar l’execució de les sentències. I encara més, mesures més enllà del marc judicial, per mitjà de la prevenció social i de la coordinació entre administracions i institucions públiques.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.