Ras I CURT
Seat, 75 anys i un llegat a protegir

Las matrículas antiguas llevaban la o las iniciales de la provincia donde eran matriculados /
Seat compleix demà 75 anys, un èxit memorable per a una de les grans empreses industrials espanyoles. El fabricant d’automòbils constitueix un llegat clau per al país que, adaptant-se a les circumstàncies del mercat i del sector, s’ha de protegir entre la propietat de l’empresa, els empleats, les administracions públiques i els clients més fidels. Tots hi han de posar de part seva ara que l’empresa es troba en un moment dolç, com explica Xavi Pérez, però que, alhora, s’enfronta a reptes de pes que ha d’abordar i que no pot demorar.
La companyia del grup Volkswagen, que va tancar el 2024 amb unes xifres econòmiques gairebé rècord, té pendent la substitució en la presidència de Wayne Griffiths, l’executiu que va portar Seat a grans cotes i que va deixar la cúpula per sorpresa a l’abril. El president interí, Markus Haupt, sembla el més ben situat per ocupar el càrrec. El relleu, no obstant, encara no s’ha produït i aquest impàs coincideix amb un primer trimestre del 2025 que ha sigut més dur per a Seat per la desacceleració de la demanda –la global i la del cotxe elèctric–, la competència més gran de la Xina i la guerra aranzelària. Malgrat créixer en vendes gràcies al Cupra –la marca més ben posicionada i amb més ascendència en el grup-, la caiguda del benefici operatiu i de la rendibilitat en aquesta arrencada de l’any no s’ha d’infravalorar.
Això coincideix, a més, amb un moment en què Seat i el grup Volkswagen en el seu conjunt encaminen el seu futur cap a la mobilitat elèctrica –com la resta del sector–, en línia amb la voluntat de les autoritats dels seus principals mercats d’impulsar la mobilitat sostenible. Aquest pla suposa inversions milionàries per a les quals, de moment, no hi ha retorn en un mercat, el del cotxe elèctric, sense desenvolupar per falta de demanda. Les empreses, igual que les administracions, han d’escoltar el consumidor –que sembla inclinar-se per cotxes elèctrics més petits i econòmics– i estimular la demanda. Potser així Seat dura 75 anys més.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.