Editorial

Els reptes d’un turisme a l’alça

L’augment dels preus podria amenaçar el mercat nacional si d’altres de més barats són igualment atractius

2
Es llegeix en minuts
Els reptes d’un turisme a l’alça

CZFB

Després d’haver sigut un dels sectors més perjudicats per la pandèmia de la covid, el turisme, que és el principal motor econòmic d’Espanya i representa el 12,8% del PIB, segons dades d’Exceltur, sembla estar plenament recuperat. Si no hi ha un contratemps inesperat, tot apunta que s’acosta una temporada de rècord reeditant l’èxit de l’any passat, quan es van superar els 85 milions de visitants que es van deixar més de 108.662 milions d’euros en despesa. De cara al 2024, les companyies aèries ja han programat 243 milions de seients, que suposa 1,4 milions d’aterratges i enlairaments, i des de començament d’any les reserves hoteleres han mantingut l’elevat nivell de l’any passat, fins al punt que el mes de gener ha sigut el millor de la història tant pel que fa a arribades de turistes internacionals com quant a la despesa, i segons les previsions, març i abril no es quedaran enrere auspiciats per una Setmana Santa que vorejarà el ple.

Amb tot, i malgrat l’optimisme, el sector ha de ser conscient que sobre ell planen algunes amenaces. En primer lloc, l’augment dels preus que ha experimentat, una situació que si bé pot ser interpretada com un indicador d’èxit propiciat per l’elevat creixement de la demanda, podria acabar amenaçant el lideratge del mercat nacional si d’altres de més barats com pot ser Turquia, ja plenament recuperada, o Egipte en menor mesura per les conseqüències de la guerra a Gaza, resulten igualment atractius per als clients més sensibles als preus. D’altra banda, cal tenir en compte els efectes a mitjà i curt termini de la crisi climàtica que podrien fer perdre atractiu a Espanya, o almenys les zones del sud i de Llevant com a destí turístic, en favor d’altres zones amb climes més benèvols. De moment, la sequera afecta principalment Andalusia i Catalunya, on les restriccions en el consum d’aigua després de la declaració de l’emergència han portat alguns hotelers de la Costa Brava a organitzar-se i proveir-se de dessalinitzadores que garanteixin l’ompliment de les piscines aquest estiu, i evitar així una possible reducció de les reserves. Però tractant-se d’un sector estratègic, no hauria d’esperar-se autogestió sinó una intervenció decidida per part de les administracions.

Però segurament el principal problema a què s’enfronta el sector turístic és la falta de personal, un problema que està directament vinculat als sous i a les condicions laborals. Com també ho està a l’estacionalitat de la demanda i a un fenomen que es deriva d’aquesta, l’expansió de les vivendes d’ús turístic, que a les zones turístiques amb poca oferta habitacional dificulta l’accés a la vivenda als treballadors turístics i repercuteix en els obstacles dels empresaris per trobar mà d’obra; aquesta problemàtica va més enllà de l’anècdota i fins i tot la mateixa CEOE l’ha denunciat. En conseqüència, desestacionalitzar i diversificar l’oferta turística acabant amb el quasi monopoli del sol i la platja és un dels principals reptes del sector turístic a Espanya. Però també ho és, en un moment de bonança, garantir unes condicions salarials i laborals que permetin al sector captar la mà d’obra necessària perquè el turisme continuï sent un motor econòmic i deixi de ser un motor precari.

Temes:

Gaza CEOE Turisme