Editorial

Menys burocràcia, beneficis per a tothom

El control administratiu és necessari per garantir la seguretat jurídica: però no es pot multiplicar sense taxa

2
Es llegeix en minuts
Menys burocràcia, beneficis per a tothom

Les recents protestes dels agricultors han fet emergir una problemàtica que no només els afecta a ells, sinó també a nombrosos sectors productius: l’enorme càrrega burocràtica a què s’enfronta el sector privat. L’existència de burocràcia no és un fenomen nou. De fet, la burocràcia ha existit sempre. La diferència és la naturalesa i els objectius que persegueix l’administració burocràtica en els estats de matriu liberal, i que ha donat lloc a un conjunt d’estructures organitzatives i de complexos processos concebuts per impedir l’arbitrarietat de l’Administració, per evitar la indefensió dels ciutadans i per garantir la satisfacció dels interessos generals. Tant és així que aquests mètodes s’han convertit en un dels pilars del sistema de garanties propi de l’Estat de Dret.

Passa, no obstant, que la càrrega burocràtica que han de suportar els administrats, i molt particularment les empreses, ha anat en augment a mesura que han incrementat les funcions i prestacions de l’Estat, així com els nivells d’administració existents. I això ha implicat una multiplicació de normatives i de processos. Les empreses, a fi de desentranyar el magma legal i satisfer els variats requeriments de les administracions, que no sempre són coincidents, es veuen obligats a dedicar ingents recursos econòmics i humans –una cosa que només poden afrontar les més grans– o bé han de contractar serveis externs. En els dos casos suposa un sobrecost afegit que afecta la seva competitivitat. Això si no volen en molts casos haver de renunciar a ajudes i subvencions. No obstant, les dificultats per a les empreses no són homogènies. Hi ha països més business friendly que d’altres i Espanya no surt gaire ben parada, no en va el Banc Mundial la va situar el 2020 al lloc 31 de 190 segons la facilitat per fer negocis.

Les empreses no qüestionen la necessitat que hi hagi controls, però sí que reclamen una racionalització dels processos que impliqui una agilitació i una simplificació d’aquests, uns aspectes que no sempre s’han vist beneficiats pels processos de digitalització. La inexistència d’una finestreta única no només entre els diferents nivells de l’Administració, sinó fins i tot en un mateix nivell, quan els tràmits afecten diversos departaments, malgrat l’existència a Catalunya d’una finestreta única empresarial, dilata la resolució dels expedients, una cosa que ja per si mateixa resulta lenta. És per això que una altra de les reivindicacions és més rapidesa en les respostes de l’Administració així com una previsibilitat més gran en els terminis. Alhora, es reclama contenció a la producció normativa en un país altament inflacionista en aquest aspecte, una cosa que es veu agreujada per l’existència de diversos nivells de govern. Això, i que la normativa tingui en compte les particularitats del nostre sistema productiu i no només es pensi en les grans empreses, que haver-n’hi, n’hi ha, però que són una minoria.

Satisfer aquestes demandes hauria de ser una prioritat de totes les administracions amb independència del seu color polític. Al cap i a la fi, fer-ho implicaria beneficis col·lectius, començant, com apunta per exemple la Cambra de Barcelona, pel fet que una reducció del 25% de la burocràcia tindria un impacte positiu en el PIB d’almenys l’1,5%. Menys burocràcia generaria més beneficis per a tothom.