2
Es llegeix en minuts
La Barcelona Mobile

NACHO DOCE/REUTERS

El congrés mundial de l’organització que agrupa les grans companyies de telecomunicacions del món, la GSMA, va aterrar fa 18 anys a Barcelona. Ni el mòbil era llavors el dispositiu central de la connectivitat de persones i serveis en què s’ha convertit, ni el 3GSM Congress havia arribat al nivell d’esdeveniment mundial i transversal que té actualment. També les ciutats que l’han continuat acollint any rere any, Barcelona i l’Hospitalet, han viscut al llarg d’aquestes ja gairebé dues dècades una sèrie de transformacions en les quals la presència del Mobile ha sigut un factor d’estímul innegable.

L’MWC24 obre avui les seves portes amb el repte de quedar-se a un pas d’arribar als 100.000 assistents. Que precisament en un sector com el de les comunicacions un esdeveniment presencial mantingui aquesta capacitat d’atracció és un senyal encoratjador per al present i el futur d’una institució com la Fira de Barcelona, que ha crescut paral·lelament al llarg d’aquests anys en capacitat d’acollir grans esdeveniments d’aquest nivell i de continuar ampliant les seves instal·lacions per mantenir la seva competitivitat en la creació, captació i manteniment de grans trobades dels més diversos sectors empresarials i professionals.

La GSMA defineix l’MWC Barcelona com "el lloc per relacionar-se i tancar acords per a la indústria del mòbil, descobrir les innovacions del futur i escoltar els líders de la indústria". I en l’edició d’aquest any ho continuarà sent en un sentit cada vegada més ampli: amb la digitalització convertida en un element transversal de cada un dels sectors econòmics i amb una ampliació del seu camp que apunta a anar molt més allà de l’smartphone. Amb la irrupció de la intel·ligència artificial es continuen obrint fronteres que van molt més enllà de l’increment de la rapidesa i capacitat de les xarxes o de la creació de nous dispositius o aplicacions.

Al llarg d’aquests 18 anys d’èxit no hi ha deixat d’haver dificultats (cants de sirena des d’altres capitals, institucions que expressaven el seu recel als "grans esdeveniments", la suspensió pel coronavirus el 2020, quan molts encara no havien assumit el calibre de la crisi sanitària que s’acostava). Totes s’han superat més que folgadament, amb un MWC que incorpora el nom de la ciutat a la seva marca, que ha garantit la seva presència fins al 2030, amb una col·laboració publicoprivada sense fissures i que ha mostrat la seva capacitat de fertilitzar el teixit innovador local més enllà de l’aportació que suposa als diversos sectors vinculats estretament al turisme i l’activitat de fires i congressos.

Perquè aquest és el gran llegat de l’MWC, que es fa sentir durant els 365 dies de l’any i no només durant una setmana d’activitat frenètica com la que comença avui. La cita ha sigut un aparador per mostrar la ciutat com un entorn atractiu per a empreses de tot el món, que s’han decidit a instal·lar-hi centres d’innovació o a desenvolupar projectes pilot en cooperació amb socis locals. I la presència del Mobile ha sigut una oportunitat perquè les start-ups locals o les iniciatives de l’ecosistema innovador, científic i acadèmic creixin en un entorn favorable, connectades en primer fila al futur.