Obituari

Un músic inimitable

2
Es llegeix en minuts
Un músic inimitable

Archivo / AP

La figura del director japonès Seiji Ozawa es va convertir en llegendària al convertir-se en un dels primers músics asiàtics a conquerir els principals podis musicals d’Occident. Nascut a Shenyang (Xina ocupada) el 1935, va morir a Tòquio el 6 de febrer als 88 anys, com va anunciar la Wiener Staatsoper, el principal escenari líric vienès del qual Ozawa va ser director musical entre 2002 i 2010. Considerat un dels directors d’orquestra més importants dels últims 60 anys, tenia un ampli repertori operístic amb títols com Ievgeni Onegin, La dama de piques, Falstaff, Ernani, Jenůfa, L’holandès errant, Manon Lescaut, Wozzeck, Le nozze di Figaro, Così fan tutte, Don Giovanni, Elektra i Fidelio.

El mestre Ozawa es va graduar a l’Escola de Música Toho de Tòquio i el 1959 es va donar a conèixer al guanyar el Concurs de Directors de Besançon (França); més endavant va ampliar els seus estudis a Boston, al Tanglewood Music Center, i posteriorment va viatjar a Berlín, on va ser assistent de Herbert von Karajan i de Leonard Bernstein, triomfant amb la Filharmònica de Nova York i amb la Simfònica de San Francisco. La seva carrera als Estats Units el va catapultar per firmar contractes amb les principals cases discogràfiques i el 1973 va aconseguir coronar-se com a titular de la Simfònica de Boston, amb la qual va revisar i gravar un ampli repertori simfònic.

Després de gairebé tres dècades amb el conjunt nord-americà, Ozawa es va concentrar en la seva tasca al comandament de l’apartat musical de l’Òpera de Viena sense renunciar a continuar col·laborant amb conjunts de gran prestigi, com és el cas de la Filharmònica de Berlín, la Simfònica de Londres i l’Orquestra Nacional de França, i acudint com a convidat a les temporades de coliseus lírics com la Scala de Milà, l’Òpera de París, el Covent Garden de Londres i el Festival de Salzburg.

Divulgador musical

Notícies relacionades

A l’Òpera de Viena, on aquests dies onegen les banderes a mig pal en la seva memòria, els músics el recorden per la importància que brindava als assajos de conjunt, en els quals s’involucrava amb intensitat i passió i sense recórrer al pensament jeràrquic propi de certes batutes cèlebres; per contra, Ozawa era un home tan savi com modest i el caracteritzava un tracte amable, així com un profund coneixement de les partitures que interpretava, tant d’òpera com simfòniques. Se’l recordarà, a més, per ser un gran divulgador musical que liderava projectes educatius infantils i juvenils. "Hem de fer tot el possible per presentar als nens la bellesa de la música. I si aconseguim que només un 1% dels 3.500 nens que assisteixen a una actuació s’entusiasmin amb la música, ja haurem aconseguit molt", va afirmar al respecte.

Entre moltes altres distincions, tenia el doctorat honoris causa d’universitats com la de Massachusetts-Amherst, la de Harvard i la Sorbona, del Conservatori de Nova Anglaterra i del Wheaton College de Norton. Va fundar l’Orquestra i el Festival de Saito Kinen (Matsumoto, Japó), va rebre un Emmy per una sèrie de TV dedicada a la seva relació amb la Simfònica de Boston, un Grammy per la seva gravació de L’enfant et les sortilèges i el 2002 va dirigir el concert de Cap d’Any de Viena.