Editorial

Espanya, davant el deute que emet el BCE

Som un dels països amb més deures pendents: per això el Govern espanyol ha de ser especialment rigorós

2
Es llegeix en minuts
Espanya, davant el deute que emet el BCE

En un context econòmic encara inestable i amb unes expectatives de creixement febles com a conseqüència en bona mesura de les dues guerres que hi ha a Europa, la d’Ucraïna i la de Gaza, Espanya haurà d’afrontar el 2024 l’absorció de 38.000 milions d’euros de deute públic que fins ara estaven en mans del Banc Central Europeu. Deute que haurà de mirar de col·locar a altres compradors. És cert que l’últim any el Tresor Públic ha trobat tres grans grups d’adquirents per al deute espanyol: inversors estrangers, fons d’inversió i, de manera destacada, els particulars. Aquests últims van aconseguir 21.554 milions de bons de l’Estat el 2023. Tot un rècord, tenint en compte que el 2022 només tenien 979 milions en aquests productes. L’eufòria per les lletres del Tresor de l’any passat es va deure a l’increment dels tipus d’interès del BCE i, de retruc, de les emissions de deute estatal. De fet, el tipus mitjà a Espanya va ser del 3,44% davant l’1,35% del 2022. I més important, davant la renuència dels bancs a remunerar els dipòsits. Ara, la demanda continua sent alta. Dimecres, el Tresor va realitzar una emissió a 10 anys amb peticions de compra nou vegades superior a la quantitat col·locada.

Fins i tot sent important el fet que el nou ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, dirigís fins al 29 de desembre la Secretaria General del Tresor i Finançament Internacional d’Espanya, és a dir, que és un expert en la matèria, la seva experiència per si sola no serà suficient per afrontar aquest repte. Aquesta ocupació anterior suposa, sens dubte, un punt al seu favor i es pot considerar com una garantia que inspiri confiança en els mercats internacionals de deute. Però acabada la política de compres massives de deute per part del banc central, dirigida primer a evitar la deflació i després una debacle econòmica durant la pandèmia, cadascun dels estats membres haurà de fer-se càrrec dels seus comptes, sense més salvavides que la seva pròpia habilitat. I han de fer-ho, a més, en un moment en què torna a exigir-se el compliment de les regles fiscals, que necessitaran ajustos en la despesa per a la reducció de dèficit i el deute públics.

Espanya és un dels països amb més deures pendents en aquesta matèria, com ha estat advertint el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos. L’economia espanyola pateix d’un dèficit públic estructural i d’un deute públic tan elevats que li confereixen una vulnerabilitat més gran que a altres països del nostre entorn. Aquesta situació podria fer ressorgir la desconfiança i afectar negativament l’estabilitat financera espanyola. És una de les raons per les quals el Govern central ha de ser especialment rigorós en l’aplicació de les polítiques fiscals, i evitar caure en l’eufòria d’una despesa pública elevada, que podria fer trontollar l’equilibri financer de l’Estat. Afrontar els dos reptes alhora, reduir el dèficit i el deute i augmentar la despesa social semblen més una il·lusió que una realitat. Espanya necessita rigor en l’administració dels comptes públics i això pot estar renyit amb aferrar-se a segons quines quimeres.