1
Es llegeix en minuts
La marihuana com a ‘souvenir’

Ferran Nadeu

De Ciutat Vella a la Sagrada Família. Les botigues de productes cannàbics s’estenen per Barcelona a la velocitat de la llum. En teoria només venen derivats del cànnabis que no tenen efectes psicoactius i la popularitat dels quals es va disparar a l’Espanya de la pandèmia i del confinament. El final de l’era de la covid i la tornada de la llibertat de moviments va reorientar aquests locals cap al turisme. Van poder fer-ho gràcies a una de les múltiples i feridores esquerdes de la legislació comercial de la ciutat. Com a venedors de derivats de plantes (marihuana), es van valer de llicències de floristeries, una activitat per a la qual no hi ha restriccions, i es van quedar amb locals que havien tancat pel coronavirus pagant rendes de lloguer prohibitives per al comerç de barri. Arriben a pagar 8.000 euros al mes per espais minúsculs.

Avui n’hi ha prou amb entrar en qualsevol de les 250 falses floristeries per descobrir una infinitat d’olis, cremes, begudes i dolços a base de cannabidiol, com els chupachups Cannabis Space Pop. Els dependents publiciten els seus poders calmants, gràcies al sucre i a l’oli de cànnabis, entre un públic majoritàriament forà.

Notícies relacionades

El boom del consum ha atret actors com The Cannabis Shop by Hemp Brothers, una cadena de franquícies propietat de dos socis que porten dècades al món del cànem. Els locals, com l’obert al carrer Provença –davant el temple de Gaudí–, tenen entre 10 i 30 metres quadrats. Insten a realitzar una inversió de 15.000 euros a cada franquiciat, que pot esperar uns ingressos anuals de 700.000 euros, amb una rendibilitat abans d’impostos de fins a un 40%. La cadena té nou locals a Barcelona.

La proliferació d’aquests comerços obliga l’ajuntament a actualitzar les ordenances municipals, que han de comptar amb una regulació específica per a les botigues cannàbiques, molt més restrictiva que la de les falses floristeries que tan poc bé fan a la imatge de la ciutat.