Cita cinematogràfica Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

El fantàstic comença a Sitges

El Festival de Cine Fantàstic ha aconseguit adaptar-se a les demandes del públic de cada moment per mantenir-se en forma durant més de mig segle, pandèmia inclosa

2
Es llegeix en minuts
El fantàstic comença a Sitges

ELISENDA PONS

Aquest dijous comença l’edició número 55 del Sitges - Festival Internacional de Cine Fantàstic de Catalunya, que va començar com a Setmana Internacional de Cine Fantàstic i de Terror el 1968 i que, en tots aquests anys, no només ostenta la condició d’esdeveniment degà en aquest tipus de cinematografia, sinó que s’ha consolidat com l’esdeveniment més important del món en una categoria de pel·lícules que van més enllà dels adjectius que defineixen al festival. A més d’endinsar-se en el terror o la ciència-ficció més desbocats, s’engloben en un ampli espectre que inclou el ‘thriller’ de misteri, el crim, i el que podríem dir «fantàstic» en general, és a dir, una categoria que relaciona una diversitat de mons de ficció a la frontera entre el possible o l’imaginable.

El Festival de Sitges arriba a l’edició del 2022 després de dos anys difícils, amb les restriccions que tots coneixem i la necessitat d’adaptar-se a les mesures imposades per la pandèmia de covid-19. En aquest període va saber reinventar-se a partir de projeccions ‘online’ (circumstància que mínimament també es manté ara), però amb l’afany de demostrar que el festival es caracteritza bàsicament per una presencialitat que ara recupera el pols normal amb l’objectiu d’acostar-se o superar les excel·lents xifres prepandèmia. Temps hi haurà per fer balanç, però el programa apunta a l’optimisme. La nombrosa presència femenina i de creadors locals així com la combinació de l’oferta clàssica amb creacions més innovadores són exemples d’adaptació a noves demandes del públic, que està en la base de la permanència d’un festival tan veterà com aquest.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Durant 11 intensos dies i en set sales habilitades, es presenten en la 55a edició 283 produccions, que inclouen 81 curts i 4 sèries, 10 de les quals són primícies. S’obre amb una producció espanyola, com venia sent tradició durant molts anys, la ‘Venus’ del reconegut Jaume Balagueró, un ‘thriller’ sobrenatural en el qual destaca la presència d’Ester Expósito, i es tanca amb ‘Hasta los huesos: Bones and All’, una cinta en la qual una parella de caníbals recorre Amèrica. Entre aquests dos visionaments, una marató de pel·lícules que competeixen a la secció oficial o que s’agrupen en altres seleccions, com els llargmetratges d’animació, l’experimentació, o els nous llenguatges i creadors. Sitges es distingeix en aquesta edició per la ingent presència de cineastes (40 directores en total), una aposta en tota regla en un univers copat tradicionalment pels homes, i també destaca per la gran quantitat de produccions espanyoles, fins a 74.

El festival recupera, així mateix, la part més lúdica i festiva, estretament lligada a la seva història, com la Zombie Walk, la passejada de morts vivents pels carrers de Sitges, i per descomptat, ret homenatge a grans noms del gènere. El músic Claudio Simonetti rebrà el Méliès d’Or, mentre que el mític Darío Argento serà el primer en adjudicar-se el Golden Honorary Award, un guardó que se suma al Gran Premi Especial que aquesta vegada recau en Colin Arthur, creador dels efectes especials de ‘Conan, el Bàrbar’ o ‘La historia interminable’. La presència d’estrelles com Robert Englund, Lee Jung-Jae, famós per ‘El juego del calamar’, que lidera una notable participació del cine oriental, Eva Green o Edgar Wright i Masaaki Yuasa, homenatjats i amb estrenes recents, culminen un festival amb història, tradició i un futur esperançador.