Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Barcelona, destí de compres, per Gabriel Jené

3
Es llegeix en minuts
Barcelona, destí de compres, per Gabriel Jené

ROBERT RAMOS

Aquest estiu Barcelona ha tornat a recuperar la seva posició com a ciutat de destí turístic de compres de primer ordre. L’acord de consens del sector per ampliar l’horari comercial els diumenges i dies festius a Barcelona durant quatre mesos, entre el 15 de maig i el 15 de setembre, a certes zones delimitades de la ciutat, ha suposat un pas important en aquesta direcció.

Si bé aquest no ha sigut un estiu fàcil per al consum intern, amb una demanda que pateix els efectes de la inflació, la pujada de carburants i de l’energia, i amb els plans d’ajustos sobre la taula per pal·liar la crisi energètica a Europa, el turisme ha sigut una vegada més un sector estratègic clau per a l’activitat econòmica de la ciutat i les vendes dels diumenges oberts han superat les expectatives dels comerciants.

El sector hoteler va ser el primer a anunciar que aquest seria un molt bon estiu per al turisme gràcies a l’inesperat volum de reserves i, ara que hem entrat al setembre, des del comerç podem afirmar que aquesta demanda ha sigut molt positiva per al sector.

Quant a l’arribada de turisme intercontinental, s’ha notat la manca de visitants asiàtics i russos, especialment orientats al segment de ‘retail’ de luxe. Tanmateix, i per sort, el preu del dòlar ha propiciat l’arribada de públic americà i iberoamericà, principalment de Mèxic, el qual fins fa poc freqüentava més Madrid que Barcelona. I respecte al turisme europeu, i un dels principals motors econòmics de la nostra ciutat, han arribat sobretot britànics i francesos, tot i que també hem atès molt públic procedent d’Itàlia.

Segons l’últim informe ‘Payments data and insights’, «Barcelona és el segon destí escollit pels britànics per realitzar aquest tipus de turisme de compres, només superat per París» i el mateix estudi constata que la nostra ciutat és el destí d’Espanya que aprofita millor la tornada del turisme estranger. Això posa de manifest la fortalesa de la posició del comerç de Barcelona com a gran motor econòmic de la ciutat, capaç d’atraure una demanda de qualitat.

Ara bé, també és necessari assenyalar determinades debilitats que arrosseguem a conseqüència de la pandèmia. Últimament, hem pogut constatar una creixent degradació en certs eixos comercials de Ciutat Vella. La postpandèmia no ha suposat una adequada regeneració de l’oferta comercial a conseqüència de plans d’usos excessivament restrictius, la lentitud en la tramitació de llicències o la difícil accessibilitat, a causa d’una mobilitat cada vegada més complexa, per a residents i visitants de l’àrea metropolitana. És necessari repensar les polítiques d’ordenació i de promoció per estendre el turisme de qualitat a totes les zones d’excel·lència de la ciutat i recuperar la tracció de grans marques internacionals, especialment en zones que necessiten una revitalització important com la Rambla, Portaferrissa, Paral·lel o carrer Ferran, que van patir una gran desertització en pandèmia. Des de Turisme de Barcelona conjuntament amb les regidories del districte i de Turisme, Comerç i Mercats de l’Ajuntament, haurien de reconduir els esforços en la direcció d’arribar a l’excel·lència comercial en aquests llocs.

Notícies relacionades

Finalment, es pot recordar que el comerç del centre de Barcelona necessita el visitant per desenvolupar la seva activitat econòmica: una de cada dues compres que es realitzen als comerços la realitzen visitants i turistes. El fet de disposar dels diumenges d’obertura comercial durant aquests quatre mesos ha permès al comerç de centralitat que ha obert els dies festius poder atendre aquesta demanda de visitants europea i internacional, projectant en el seu conjunt, una imatge de ciutat d’acollida, cosmopolita i moderna.

En aquest sentit, és remarcable la flexibilitat i adaptació als nous horaris per part de tots, dels establiments comercials i dels seus equips. Tots junts hem fet possible que la campanya comercial Tot Obert hagi sigut un èxit per a la nostra ciutat. Ha sigut un gran pas per acostar-nos més als horaris de les grans ciutats comercials d’Europa com París o Londres, per la qual cosa esperem que continuï agafant més impuls, configurant l’inici d’una nova etapa, d’una Barcelona orientada en el turisme de compres, un turisme de qualitat.