Pros i contres Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Un malson lúcid

A ‘Bros’, de Romeo Castellucci, l’espectador contempla el mal, i és allà on es purifica

1
Es llegeix en minuts
Un malson lúcid

Stephan Glagla

El director italià Romeo Castellucci defineix el seu espectacle ‘Bros’, estrenat a Milà i a Girona, com «un malson lúcid sobre el mecanisme de la violència». Uns 30 voluntaris que es vesteixen de policies deambulen en un escenari fantasmagòric a les ordres d’algú que els diu el que han de fer. Un vell asceta místic recita versicles de la Bíblia que parlen de devastació i d’un «lloc eternament assolat». Un soterrani fosc, tètric, amb la inquietant atmosfera de la violència sempre present i amb una espècie d’ordre dins de l’anarquia: un ritual que ens parla de l’obediència deguda, de l’adequació de la voluntat a una llei superior intangible, però omnipresent.

És una catarsi. L’espectador contempla el mal i és allà on es purifica. Immersos en aquest món fosc, de boira persistent i odi irracional, ¿seríem capaços de ser botxins? L’angoixa neix de la por difusa de ser sotmès, aniquilat, però també de convertir-nos en executors d’aquesta aniquilació. El temor que nia entre els humans és el de ser autòmats sense consciència moral, policies «vestits com pallassos», com deia Pasolini. Confluir en un ritual que ens «fa perdre la qualitat d’homes».

Temes:

Teatre