Llegats incòmodes Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

L’última putada

Al morir, les persones deixen una infinitat d’objectes que són un destorb per a qui ha de fer-se’n càrrec

2
Es llegeix en minuts
BARCELONA 15/06/2021  Barcelona.  Gaviotas en el cementerio de Poblé Niu, donde la dirección del cementerio aconseja ir con paraguas ‘ Como protección en época de cría de las gaviotas’ FOTO de RICARD CUGAT

BARCELONA 15/06/2021 Barcelona. Gaviotas en el cementerio de Poblé Niu, donde la dirección del cementerio aconseja ir con paraguas ‘ Como protección en época de cría de las gaviotas’ FOTO de RICARD CUGAT / RICARD CUGAT

L’última putada de la vida és la mort. Morir és abandonar físicament el nostre lloc al món i deixar d’existir, almenys en el terreny material. L’única matèria que queda de qui mor són els béns i objectes que hem anat acumulant. Un bagatge material que moltes vegades, per a aquells que lamenten la nostra mort, és un problema, i en ocasions causa veritables conflictes entre els que hereten béns de valor.

Més enllà d’aquests béns, les persones ens deixen quan se’n van una infinitat d’objectes que per a ells són de gran contingut sentimental i suposadament econòmic, i que no obstant són un destorb per a qui ha de fer-se’n càrrec. Recordo que un familiar meu, una persona a qui en vida li van anar molt bé els negocis, sentia un especial carinyo pels meus germans i per mi. Sempre que visitàvem casa seva ens ensenyava un quadro, un bodegó de llum fosca en què s’advertia sobre una taula una perdiu morta al costat d’un grup de magranes i un fusell reclinat sobre una cosa indefinible que podria ser una cassola. Ell sempre ens deia que aquest quadro l’havia adquirit a Londres feia molts anys i que era d’un pintor anglès molt cotitzat, i que quan ell faltés seria nostre. Al morir, vam anar a buscar el quadro heretat amb la incertesa de qui destapa un tresor per descobrir. Vam enviar fotos i informació de l’obra a un taxador d’art i va resultar ser un pintor anglès del segle XIX que tenia un germà, lògicament amb el mateix cognom, també pintor, i era aquest últim el germà realment bo, el valorat. El nostre amb prou feines es cotitzava.

Notícies relacionades

Quan morim deixem moltes coses d’un valor sentimental immens per al que se’n va, llibres, figures, alfombres i objectes que una vegada en mans de qui ens sobreviu no tenen cap valor. De coses valuoses per a qui les va tenir passen a convertir-se en trastos que ningú desitja i que finalment acaben en mans d’un drapaire que ofereix una xifra ridícula per treure-se’ls de sobre.

Abans d’anar-nos-en hauríem de tenir la sang freda de repartir o tirar nosaltres mateixos aquelles coses que només tenen importància per a un mateix. És la millor herència per als qui no hereten res important, almenys per a ells.