Pros i contres Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Vermeer revisitat

Un artista mai sap quan acaba de veritat la seva obra

1
Es llegeix en minuts
Vermeer revisitat

123RF

Suposo que tenen al cap el quadre ‘Noia llegint una carta davant una finestra oberta’, de Vermeer. Si no, els aconsello que el busquin a la Galeria de Pintures dels Mestres Antics de Dresden. Hi veuran una pintura que no és la que es pensen, si és que ja la coneixien d'abans. El 1979 es va descobrir que sota la paret de tons groguencs de la casa de la noia que llegeix la carta hi havia un enorme quadre de Cupido que el pintor de Delft havia incorporat a l’escena i que algú, ves a saber per què, un segle després, va decidir tapar. Després de comprovar que l’autor del retoc no havia estat Vermeer, sinó un aficionat, es va iniciar un llarg procés, delicadíssim, quirúrgic, que ha culminat amb el nou quadre que es podrà veure a Dresden, des d’aquest divendres, en una antològica del pintor de carrers i d’estances amb la claror que ve de la finestra. La incorporació del Cupido original, ja em perdonaran els entesos, per mi carrega massa l’escena. Era millor abans, amb la paret nua. Això ens demostra que un artista mai sap quan acaba de debò la seva obra. On abans hi havia seca desolació, ara hi ha excés simbòlic. Això sí, la mirada de la noia és impertorbable: encara no sabem què deia, que ens diu, la carta.

Temes:

Art