Noves tecnologies Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Potenciar la digitalització de la gent gran

És urgent fomentar la formació digital per als majors de 65 anys

3
Es llegeix en minuts
Potenciar la digitalització de la gent gran

Els fons europeus per a la recuperació econòmica destinen unes partides per a la formació digital. En concret, es posa èmfasi en dotar de competències digitals bàsiques a el conjunt de la ciutadania. Normalment es pensa més en els més joves; però, hi ha un segment de la població que moltes vegades queda relegat en aquesta àrea: els majors de 65 anys. Són un grup important perquè equivalen gairebé al vint per cent de la població espanyola. És moment de preguntar què s'està fent per aquesta franja d'edat; de quina manera es va a potenciar la seva formació i així evitar que quedin al marge dels beneficis de la digitalització.

Què són les competències digitals bàsiques?

La digitalització de la societat comporta altres necessitats de formació adaptades al nou entorn. D'aquí que es parli de forma generalitzada d'adquirir competències digitals bàsiques. Segons el ministeri d'educació, "aquestes impliquen l'ús creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació per assolir els objectius relacionats amb el treball, l'ocupabilitat, l'aprenentatge, l'ús de el temps lliure, la inclusió i participació a la societat ".

Aquest conjunt de coneixements i habilitats són necessaris per al conjunt de la ciutadania. Es tradueix en saber utilitzar l'ordinador i els dispositius mòbils per a tasques de la vida diària. Els experts han identificat cinc àrees per ser digitalment competent: informació, comunicació, creació de continguts, seguretat i resolució de problemes. Això equival a saber realitzar les següents accions. Primera, buscar, organitzar i analitzar informació digital. Segona, comunicar i col·laborar en entorns digitals i a través de xarxes socials. Tercera, crear i editar continguts digitals. Quart, conèixer els aspectes bàsics de la seguretat personal (protecció de dades i d'identitat digital). Cinquena, saber resoldre problemes a través d'eines digitals.

En el cas espanyol, les estadístiques europees indiquen que no s'arriba a la mitjana europea pel que fa a competències digitals. Se situa en la posició 16 d'un total de 27 països. Això equival al fet que el 43 per cent de les persones entre 16 i 74 anys no té aquestes aptituds per desenvolupar-se en el món digital. A més, aquest percentatge augmenta en els majors de 75 anys, molts d'ells amb grans dificultats per desenvolupar-se en entorns digitals.

Els fons europeus per a la formació digital

El pla de recuperació, transformació i resiliència dissenyat pel Govern de Pedro Sánchez inclou un pla nacional de competències digitals. En concret, es defineixen tots els detalls en el component 19. El principal objectiu és garantir la inclusió digital, és a dir, no deixar ningú enrere en el procés de digitalització i avançar en el desenvolupament de competències bàsiques de la ciutadania. En aquest sentit, es busca incrementar el nombre de persones amb competències digitals bàsiques. Actualment, uns 15 milions de persones a Espanya no tenen aquestes competències digitals bàsiques.

Notícies relacionades

Entre les accions definides per als majors de 65 anys, s'han inclòs dos tipus d'activitats. Les destinades a ajudar-los a realitzar comunicacions i transaccions segures en línia utilitzant els seus propis dispositius electrònics. En concret, es proposa una xarxa de voluntaris que ajudin a aquests en l'ús dels seus dispositius. A més, s'han definit programes de capacitació digital a les zones de prioritat demogràfica per la gent gran. Faltarà veure com es concreten finalment i quants recursos econòmics es destinen.

Assistència per a les tasques diàries digitals

La tecnologia pot ser molt beneficiosa per a la gent gran per mantenir la seva autonomia. Però el seu avanç obliga a reforçar l'ajuda per a aquest col·lectiu per evitar que es produeixi una bretxa digital. Cal facilitar-los l'accés i reforçar la seva seguretat per poder realitzar les activitats diàries. Especialment, en els serveis sanitaris, financers i de compres en línia perquè siguin fàcilment accessibles; i a el mateix temps, es mantinguin els serveis presencials exclusius per a aquest col·lectiu. No pot ser que la digitalització exclogui l'economia platejada perquè seria un gran error.

Temes:

Tercera edat