Desatenció a Seat

La dècada ominosa de Catalunya

VW, Seat, Renfe i Alstom reanimen el pols industrial català, mentre el Govern independentista continua plantant

Es llegeix en minuts
La dècada ominosa de Catalunya

L’empresariat català ha necessitat una dècada per donar la veu d’alarma. Una dècada: es diu ràpid, però es pren el seu temps. No han faltat motius durant aquest període perquè la patronal fes sentir la seva veu. Primer, uns anys d’imprudència. Després, uns altres d’irresponsabilitat i desvari. Finalment, uns altres més de paràlisi. Però en aquest temps només hi havia silenci, quan no aquesta voluble indolència patrícia que, per exemple, va permetre al lumpen empresariat de Waterloo aconseguir el pont de comandament de la Cambra de Comerç.

Tristament, han fet falta una pandèmia luctuosa, una catàstrofe econòmica de proporcions bíbliques i dues setmanes de saquejos en una ciutat en flames perquè els empresaris es decideixin a alçar una veu clara contra la decadència de Catalunya després d’una dècada de procés.

Catalunya, Espanya, Europa sencera afronten el desafiament més gran en moltes dècades. Després de la vergonyosa actuació a la Gran Recessió, la UE es retroba amb el seu esperit fundacional i posa en marxa un pla de cooperació interior sense precedents. El fons Next Generation està constituït amb 750.000 milions d’euros en subvencions a fons perdut i préstecs, dels quals 140.000 milions corresponen a Espanya. El programa europeu pot representar, a més de la salvació de les economies dels països més afectats per la pandèmia, l’embrió d’una eventual integració fiscal europea. Poca broma.

Next Generation no sufragarà rotondes, variants ni altres pedaços. Aquell temps va passar. El desafiament de la recuperació a Europa és industrial, verd i digital

Decisions capitals

Aquesta mateixa setmana, amb escasses hores de diferència, s’han formalitzat dues decisions industrials d’importància capital per a Catalunya. El grup alemany Volkswagen aposta sense reserves per Seat per crear la seva plataforma de cotxe elèctric a Espanya i, per extensió, al sud europeu: fabricació de bateries, desenvolupament d’infraestructures industrials i de mobilitat, i fabricació de vehicles elèctrics. El projecte generarà una inversió de 5.000 milions, segons estimacions del Govern, i pot salvar el sector de l’automoció a Catalunya, malalt de febres hemorràgiques a Nissan i Bosch.

La segona decisió és de Renfe. La companyia adjudicarà el contracte més important de la seva història: la fabricació de 211 trens de rodalies per gairebé 2.500 milions d’euros. D’aquesta comanda, 152 trens els fabricarà Alstom a la seva factoria de Santa Perpètua, la més moderna del grup francès a Europa, per gairebé 1.500 milions.

Pols industrial

Et pot interesar

Hi ha pols a la vena industrial catalana. Però mentre passa tot això, Seat, VW, Renfe, Alstom, l’alerta contra la decadència..., mentre passa això, ¿en què treballa el Govern independentista? En plantar la visita d’Estat en què VW va escenificar la seva aposta elèctrica per Seat. Com si tota una dècada d’imprudència, irresponsabilitat, desvari i paràlisi hagués sigut en va.

La dècada ominosa es resisteix a acabar. Tant de bo no s’hagi de veure alguna cosa pitjor encara, alguna cosa com la dilapidació d’aquesta oportunitat única de recuperació.