Les conseqüències de la pandèmia

Reinventar el consum cultural

Es comença a entreveure un sector amb un alt nivell de digitalització conforme amb les noves demandes del públic

3
Es llegeix en minuts

La Covid-19 haurà deixat sobre l’organització de la cultura unes empremtes tan profundes que, en molts casos, diversos sectors no tornaran a l’activitat pre-Covid. Aquest sector que representava un 3% del PIB i un 4% de l’ocupació ha hagut d’adaptar les normes sanitàries als seus 1.600 teatres, 1.500 museus, 3.500 sales de cine, 17.000 monuments i 6.700 biblioteques. A més, tota mena de festivals han cancel·lat i posposat les seves activitats.

Afortunadament, el virus no ha minvat la creativitat del sector, sinó ben al contrari, ja que ha despertat una infinitat de propostes culturals adaptades a la situació de confinament allargat. Si bé l’oferta i el consum cultural virtual han arribat a quotes desconegudes fins ara, el consum presencial ha minvat per respectar les normes de seguretat sanitària, vigent i canviant. Però, quan el virus s’hagi apaivagat, ¿com quedarà el sector? ¿Què en pot esperar el consumidor cultural?

Transició digital necessària

La irrupció de la Covid-19 ha servit per fer emergir i impulsar la transició digital que havien iniciat algunes organitzacions. Hi ha hagut diversos camins, però es comença a entreveure un sector amb alt nivell de digitalització conforme amb les noves demandes del públic.

Si diferenciem els diferents subsectors culturals des del punt de vista del consumidor, podrem considerar si són de consum presencial, virtual o combinats. Per exemple, el sector editorial podrà combinar una oferta en diversos formats assequible a través de les xarxes digitals, limitant el contacte presencial en llibreries i biblioteques, però aprofitant l’oportunitat per millorar la distribució física amb plataformes de consulta, encàrrecs i entregues que pugui competir amb Amazon. Diverses iniciatives, com per exemple la que promou la cadena La Casa del Libro amb el repartidor Glovo, amb una previsió de repartiment similar a la dels plats preparats, agrupant llibreries més petites i de proximitat, amb espai físic encara més limitat, tindran com a conseqüència un servei al client més conforme amb l’època de la immediatesa.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Els museus, teatres i sales de concerts, fins ara gairebé exclusivament de consum presencial, podran aplicar les fórmules ‘online’ i ‘streaming’ adreçant-se a públic de tot arreu. Diversos teatres i museus de tot el territori han començat a oferir aquesta forma de consum, que podrà ser complementària a la forma tradicional. Els festivals de teatre, música i concerts no s’han quedat enrere i han començat a oferir diverses modalitats alternatives a la presencial.

El consum de cine a les sales continuarà sent limitat i assistirem, com s’aprecia ara, a un auge de les plataformes com Netflix, HBO i Filmin. Una plataforma europea seria benvinguda, com han suggerit alguns fòrums. Les sales s’hauran d’adaptar a les limitacions d’aforament i hauran de buscar acords amb plataformes més locals per combinar la presència en sala amb el consum a casa.

El repte del finançament

Notícies relacionades

L’altre repte del sector cultural serà el finançament. Sens dubte, aquesta serà encara més complexa, però continuarà basant-se sobre tres pilars: consumidors, empreses i subvencions en percentatges variables cadascun. El sector haurà d’elaborar ofertes atractives per convèncer els consumidors de pagar els consums virtuals amb subscripcions multiespectacles d’ofertes diferents. Aquesta via hauria d’ampliar la base de consumidors tant geogràficament com de diferents sectors de la cultura.

Les empreses culturals tindran la difícil però altament motivadora tasca de captar els patrocinis i el mecenatge amb arguments i justificacions diferents i incorporant algunes de les tècniques utilitzades a les xarxes socials o als cercadors d’internet. El màrqueting digital ha de col·laborar amb el màrqueting clàssic per efectuar una transició digital exitosa. El repte és enorme, però es tracta de reinventar el consum cultual, tasca arriscada i apassionant. Ens emplacem a un any vista per poder avaluar la situació creada i la capacitat de reacció d’un sector que és, per definició, creatiu.

Temes:

Coronavirus