Àgora

Erradicar la pobresa menstrual

La gratuïtat dels productes d’higiene per a dones que no tenen recursos o accés a ells és urgent

Es llegeix en minuts
 

  / JOAN PUIG

No hi ha cap justificació perquè en un país com el nostre la Viagra es consideri un producte de primera necessitat amb un IVA del 4%, i una compresa tingui un IVA del 10%, per no considerar-se un producte de primera necessitat.

¿Fa falta especificar el nombre de persones que menstruen a Espanya?

La pobresa menstrua és la pobresa derivada d’una pobresa econòmica. Significa haver de triar entre comprar arròs o comprar compreses. Hi ha qui no pot gastar el que no té, recorrent a mètodes per gestionar la seva menstruació impensables en la nostra societat: cartrons, diaris, roba. Una pobresa menstrual que s’agreuja al no tenir accés a un bany o una dutxa. L’Unicef ens recorda que només el 40% de la població mundial té accés a lavabos sanejats.

A Espanya 2 de cada 10 dones viuen sota el llindar de la pobresa; el que implica que 2 de cada 10 viuen una menstruació antihigiènica.

La cura del cicle menstrual és un indicador de salut, i així ho va declarar el Col·legi Nord-Americà d’Obstetres i Ginecòlegs el 2015, com ho és la febre, el color o la forma dels excrements. Un cicle menstrual sa contribueix al necessari equilibri hormonal i emocional. 

El cicle menstrual el conformen quatre fases: menstruació, preovulació, ovulació i premenstruació. Aquestes quatre fases repeteixen els mateixos patrons que les quatre estacions: hivern, primavera, estiu i tardor. Conèixer el teu cicle menstrual et dona l’oportunitat de conèixer-te millor i t’ajuda a capitalitzar millor cada fase del teu cicle.

L’analfabetisme menstrual fa referència a una pobresa educativa, cultural i social que tant dones com homes patim a causa de la falta d’educació i de polítiques públiques. És un problema estructural de gènere que ens porta a una situació de desigualtat inacceptable en el segle XXI. 

«Cobrir les necessitats d’higiene de totes les adolescents és un repte fonamental internacional de drets humans, dignitat i salut pública», deia Sanjay Wijesekera, antic responsable d’Aigua, Sanejament i Higiene de l’Unicef. Aconseguir-ho és a més un tema crucial per a la consecució de 4 dels 17 ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible, impulsats per les Nacions Unides) per al 2030. 

Tornem al punt de partida. A Espanya, la viagra, IVA del 4%; les compreses, IVA del 10%

El Govern escocès ha aprovat unànimement l’accés gratuït a productes d’higiene menstrual. Espanya ara ha de fer el mateix. 

El 2021 ha de ser l’any que el nostre país aconsegueixi erradicar la pobresa menstrual i que no hi hagi ningú que no pugui viure amb dignitat el seu cicle menstrual. La gratuïtat dels productes d’higiene menstrual per a les persones que no tenen recursos o accés a ells és urgent. 

Abans d’Escòcia ho va fer Kenya al 2004 eliminant els impostos als productes d’higiene menstrual i repartint-los de manera gratuïta als col·lectius més vulnerables. El 2015 el Canadà va fer el mateix. Avui dia s’hi afegeixen Colòmbia, l’Índia, Malàisia, Sud-àfrica, Rwanda i Irlanda.

I això és sobretot un moviment mundial liderat per joves que lluiten per la justícia social.

A Anglaterra, Amika George (1999, 21 anys) als 17 va començar a investigar i no ha parat fins a aconseguir que el govern anglès concedeixi la gratuïtat dels productes d’higiene menstrual a totes les escoles i des de l’1 de gener d’aquest nou any 2021 tots aquests productes estan exempts d’IVA. I l’Amika no ha fet més que començar de la mà de la seva organització FreePeriods

Als Estats Units, Nadya Okamoto (1998, 22 anys), als 16 va crear l’organització Period.org, de la qual formo part i des de la qual hem aconseguit que 15 estats dels EUA eliminin els impostos dels productes d’higiene menstrual. I la Nadya i nosaltres no hem fet més que començar

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Et pot interesar

A Nova Zelanda, la primera ministra Jacinda Ardern explicava: «La pobresa menstrual és un dels problemes sobre els quals la gent jove més m’escriu», i la gratuïtat d’aquests productes en molts centres educatius va ser de les primeres mesures que va impulsar. 

Esperem del Govern d’Espanya una estratègia per erradicar la pobresa menstrual que inclogui la gratuïtat dels productes per poder contribuir així a millorar la qualitat de vida de més de la meitat de la població i reduir l’analfabetisme menstrual, un estigma que perjudica seriosament la salut i la qualitat de vida de milions de persones menstruants.