1
Es llegeix en minuts
zentauroepp40408619 chimamanda171004123530

zentauroepp40408619 chimamanda171004123530 / ALBERT BERTRAN

Des de fa uns mesos, les reivindicacions del moviment Black Lives Matter han aconseguit una enorme repercussió i han posat al centre del conflicte les injustícies que pateixen els negres a tot el món. Aquesta obertura mental tan necessària es detecta des de fa temps en la divulgació de la literatura d’escriptors africans i afrodescendents –sobretot al món anglosaxó–. Si el premi Nobel a Toni Morrison, el 1993, va ser una llavor solitària, ara l’obra tan diversa d’autors com Marlon James, Chimamanda Ngozi Adichie o Colson Whitehead es tradueix entre nosaltres i rep ampli reconeixement. És un pas important, també perquè ens permet entendre millor en quines tradicions literàries es mouen.

Un dels referents de la literatura africana i afrodescendent és la narrativa ‘passing’, en què la identitat entra en conflicte amb el racisme i les convencions socials

Notícies relacionades

Un d’aquests referents particulars és la narrativa coneguda com a ‘passing’ –«fer-se pasar»–, en què la identitat entra en conflicte amb el racisme i les convencions socials. A finals del segle XIX i bona part del XX es van produir molts casos de persones de pell més clara que, per escapar de l’esclavitud i obtenir drets que no tenien com a negres, es feien passar per blancs. Adoptaven així un rol social que els obligava a mantenir el seu origen en secret. En trobem el rastre a la novel·la ‘Imitación a la vida’ (1933), de Fannie Hurst, més coneguda pel film de Douglas Sirk; a ‘Escopiré sobre les vostres tombes’, de Boris Vian, o ‘La marca de l'home’, de Philip Roth.

El 1929, l’escriptora Nella Larsen va ajudar a fixar el terme amb una novel·la curta que portava aquest nom, ‘Passing’, i que ara tradueix al català l’editorial Nexum com a ‘Fent-se passar’ (en castellà està editada com a ‘Claroscuro’, a Contraseña). L’obra es fixa en la relació de dues amigues d'infantesa, Irene i Clare, que es distancien i es retroben 12 anys més tard. Clare s’ha forjat una vida com a blanca, amb un marit ric i racista, però la necessitat de reconnectar amb els seus orígens negres és més forta que el risc que es descobreixi l’engany. «¡La seva raça! Allò que la subjectava i l’ofegava», escriu Larsen, i aquest combat que tendeix al drama li permet enfilar una reflexió sobre la identitat racial i de classe que ens torna al present més actual.