28 set 2020

Anar al contingut

EDITORIAL

Un adeu menys traumàtic de Nissan

L'ajornament del tancament durant un any serà una notícia realment positiva si serveix per facilitar l'atracció d'iniciatives que agafin el relleu

Un adeu menys traumàtic de Nissan

La plantilla de Nissan va ratificar aquest dijous un acord sobre el procés de tancament de les plantes productives a Catalunya gairebé per unanimitat. Després d’unes negociacions difícils entre els sindicats i l’empresa, amb la mediació de la Generalitat, l’acord va ser saludat com a positiu per l’empresa, pels representants dels treballadors i per les organitzacions sindicals, que van reivindicar la vigència del seu paper en un panorama laboral terriblement incert i en què la concertació serà un imperatiu per garantir la supervivència de molts negocis, el manteniment de llocs de treball i, quan no hi hagi alternativa, la gestió de tancaments d’activitat amb el mínim cost social possible.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

L’acord recull unes condicions indemnitzatòries bastant superiors a les que han hagut d’assumir molts treballadors de sectors en crisi, com ho és de l’automòbil més enllà de la decisió de Nissan de replegar-se a Europa, i ajorna en un any el tancament definitiu de les plantes de la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac, mantenint l’activitat productiva fins aleshores i limitant les baixes durant aquest període transitori a les voluntàries i les prejubilacions. L’aterratge serà més suau i l’impacte més gran sobre l’ocupació es produirà no en el moment més cru de la crisi general de l’economia sinó quan, s’espera, potser ha pogut començar la seva recuperació. No obstant, l’element fonamental, amb un impacte molt seriós en el teixit industrial català i amb uns perjudicis per a milers de famílies que depenen de les empreses subministradores i subcontractades que no es veuen pal·liats per l’acord ara firmat, es manté.

Nissan tancarà les plantes, no el 2020 però sí el 2021. I la notícia que realment suavitzaria el traumàtic impacte d’aquesta decisió empresarial seria que aquest ajornament ajudi perquè arribin a bon terme les propostes de «reindustrialització». Tant l’empresa, que s’ha compromès a col·laborar en aquest procés, com totes les administracions, hauran de posar tota la carn a la graella perquè agafi el relleu una nova activitat industrial. I no pot venir de cap altre lloc que de la creació d’una complexa iniciativa de disseny i producció de noves alternatives de mobilitat sostenible.