EDITORIAL

La necessitat de recolzar el turisme

El Govern ha començat a posar les bases per salvar la temporada turística, que serà clau per a la recuperació econòmica general

3
Es llegeix en minuts
undefined53508090 23 05 2020    eptv  coronavirus   s nchez anuncia que laliga200523152851

undefined53508090 23 05 2020 eptv coronavirus s nchez anuncia que laliga200523152851 / MONCLOA

El turisme és, sense cap dubte, una de les claus de la recuperació de l’economia espanyola en els mesos posteriors al final de l’estat d’alarma. Si la temporada es perd íntegrament, el PIB espanyol caurà per sobre dels dos dígits el 2020. El Govern de Pedro Sánchez ha començat a posar les bases per intentar evitar-ho. El president va animar aquest dissabte el conjunt dels espanyols a planificar des de ja les seves vacances a partir del mes de juliol. Aquesta és una de les claus de la recuperació del sector turístic: el mercat interior. En la mesura que els criteris sanitaris i el nivell d’ingressos ho permetin, una de les millors contribucions que podem fer els ciutadans espanyols a la recuperació econòmica és intensificar el turisme interior. Més enllà que ho demani el president del Govern, la realitat és que aquesta és una de les claus del que ocorri en els pròxims mesos. Per a això, el que han de fer les administracions és crear les condicions perquè això sigui possible.

La recuperació del turisme interior exigeix que el sector pugui recuperar l’activitat progressivament, perquè tant les condicions exigides des de la sanitat com l’evolució de la demanda necessiten que algunes normes, com l’aplicació dels ertos o l’ajornament d’impostos o taxes, s’adaptin a una represa parcial de l’activitat. Si a les empreses, especialment a les mitjanes i a les petites, se’ls exigeix normativament un tot o res, moltes optaran per no obrir, amb la qual cosa serà impossible aprofitar el turisme per afavorir la recuperació econòmica general, perquè darrere del turisme hi van els serveis i molts subministraments.

Si hi ha aquestes condicions, Espanya tindrà alguna possibilitat de recuperar-se també en el mercat turístic internacional. L’anunci de la vicepresidenta Teresa Ribera en el sentit d’obrir corredors segurs al turisme internacional és del tot pertinent. Una mesura molt més raonable que la que ha imposat el Ministeri de Sanitat durant l’estat d’alarma que exigeix una quarantena a tots els visitants estrangers. La proposta de Ribera va molt més en la línia dels mandats de la Comissió Europea en el sentit d’obrir les fronteres entre les zones europees que estiguin en el mateix grau d’alerta sanitària. L’anunci aquest dissabte de Pedro Sánchez d’obrir el mercat turístic exterior al juliol va, doncs, en la direcció correcta.

La recuperació del turisme és una de les claus de l’evolució de l’ocupació en els pròxims mesos. Ens juguem tenir un atur del 20%, gravíssim, o del 30%, que seria directament tràgic. Podem lamentar-nos de la mala qualitat de l’ocupació lligada al turisme o de la necessitat de canviar de model productiu, cosa que no passarà en cap cas de la nit al dia. Però estem davant d’una emergència social provocada per una emergència econòmica, resultat d’una emergència sanitària. Amb la qual cosa, Espanya no és en disposició de malgastar cap oportunitat. Cal aprofitar-la fins que n’arribin d’altres, esperem que millors quant a la seva qualitat i estabilitat en l’ocupació.

Estem davant d’un nou cas d’evitar la contraposició entre seguretat sanitària i recuperació econòmica. No es poden obrir els establiments turístics a qualsevol preu, sense les necessàries mesures de protecció. I aquest mateix criteri ha de servir per a la reobertura del mercat exterior. L’excés de pressa pot ser pitjor que l’excés de prudència. La clau és que les administracions han d’acompanyar aquest procés, sense dirigir-lo però també sense dificultar-lo. Aquest punt mitjà no és fàcil d’aconseguir però, en les pròximes setmanes, els esforços s’han de redoblar. Ens hi juguem molt, tant des del punt de vista econòmic com social, perquè la principal política social sempre és la creació d’ocupació.