Editorial

Desigualtat i tornada a l'escola 'online'

El sistema educatiu haurà de fer un sobreesforç perquè ningú es quedi enrere amb el reinici de les classes a distància

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp52750105 aula200312111801

zentauroepp52750105 aula200312111801 / Nia Escola

Tornada a l’escola el dia 14 d’abril. Però des de casa. La Conselleria d’Educació ha marcat el final de la Setmana Santa com el dia en què es reprendran les classes. Ara per ara, de manera virtual. Els alumnes que iniciaran la tercera avaluació ‘online’ seran els de segon cicle d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat i formació professional. Les classes seran per via telemàtica i avaluables. Educació assenyala que les escoles hauran d’adequar els criteris d’avaluació a les limitacions personals de cada alumne. Limitacions que, lluny de ser particulars, poden agreujar, encara més, la desigualtat social.

El 66% de les llars més pobres d’Espanya no tenen accés a internet. Per als nens d’aquestes cases, l’escola és una porta oberta a la igualtat. Però el coronavirus ha donat un cop de porta a les seves expectatives. El risc de fracàs escolar s’ha disparat per a ells. La fractura digital és un abisme indefugible quan no hi ha un ordinador a casa.

En aquest context, resulten rellevants accions com les de Save the Children, que ofereix ordinadors i connexió a internet als petits de les famílies més vulnerables. Però el problema de la desigualtat va molt més enllà d’una pantalla. Els experts apunten a la necessitat d’estrènyer el contacte entre el professorat i l’alumnat, potser a través de videotrucades, i contemplar la possibilitat d’allargar el curs (presencial) fins ben entrat l’estiu. S’ha de tenir en compte que la desigualtat sempre s’agreuja en els períodes de vacances, quan no tots els nens poden participar en activitats socials i culturals que afavoreixen la seva formació.

Encara s’ha de valorar com afectarà psicològicament el confinament. Si per a tots els nens està sent una prova molt dura, aquells que viuen en condicions o en entorns familiars difícils és de preveure que patiran encara més la reclusió. Per a ells, la capacitat de seguir el curs es veurà molt minvada. L’escola és un refugi que, durant setmanes, ha desaparegut de les seves vides. S’ha de celebrar la tornada a l’escola, però, encara més, esforçar-se perquè ningú es quedi enrere.