Editorial

El control de la mobilitat de Barcelona

Sense negar els avantatges del vehicle compartit, hi ha d'haver un equilibri entre els interessos empresarials i els beneficis per a la ciutat

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp52498058 barcelona 26 02 2020 sociedad mobilidad compartida  motos co200227180800

zentauroepp52498058 barcelona 26 02 2020 sociedad mobilidad compartida motos co200227180800 / ELISENDA PONS

Sota el paraigua d’economia col·laborativa han nascut nous serveis que han canviat en molt poc temps els hàbits dels ciutadans. Moltes vegades, avançant-se a la capacitat de les administracions de regular les iniciatives. La mobilitat no s’ha escapat dels nous models de negoci. Així, compartir vehicle es va consolidant com una opció que permet desplaçaments particulars sense les despeses derivades de la propietat. Sense assegurances ni imposades ni aparcament ni combustible.

L’Ajuntament de Barcelona, pioner en el Bicing, pretén també reglamentar el control dels vehicles compartits. És innegable l’avantatge que aporten a la mobilitat individual, però també és cert que poden convertir els carrers en un basar de cotxes, motos i patinets descontrolats. A més, és obvi que la ciutat s’ha de beneficiar del negoci que es fa als seus carrers. El procés de concessió de llicències s’ha iniciat amb les motos elèctriques. Un concurs necessari per acabar amb els llimbs legals, però que han provocat una al·luvió de queixes.

L’adjudicació de llicències a empreses que no eren presents als carrers de Barcelona o que ni tan sols semblen vinculades al sector de la mobilitat no ha sigut compresa per les companyies que ja feien anys que treballaven a la ciutat. Més encara quan el repartiment equitatiu de llicències entre les 21 participants s’aprima de forma extensible la flota d’algunes d’elles. Les empreses consolidades asseguren que la reducció converteix en inviable el seu negoci. El procés d’adjudicació de llicències de motos encara no està finalitzat i és possible que es produeixin alguns ajustaments. Les seves incidències són una lliçó per als posteriors concursos de cotxes i patinets.

Els nous models de negoci presenten uns reptes que no sempre són fàcils d’harmonitzar amb els interessos de l’administració pública. Sembla imprescindible trobar l’equilibri entre els interessos empresarials, les necessitats de la ciutadania i els beneficis per a la ciutat. Està en joc la mobilitat del futur i el control de la nova economia en benefici de tots.