06 d’abr 2020

Anar al contingut

Editorial

Restricció a la publicitat del joc

Mentre es renunciava a fixar límits a la promoció de les apostes esportives, l'addicció s'anava incrementant entre els joves

Restricció a la publicitat del joc

DAVID CASTRO

Sense famosos, sense facilitats ni ganxos comercials, amb moderació emocional i restricció horària, aquestes són les directrius principals que marquen el projecte de reial decret destinat a limitar la publicitat del joc. Un punt final als missatges d’incitació compulsiva com el juga, juga, juga i a les promeses de futurs feliços. Adeu al malbaratament emocional de la Loteria de Nadal.

En total, més de 100 mesures que incidiran a la pràctica totalitat de la publicitat dels jocs d’atzar. Especialment rellevant és la prohibició de la presència de famosos als anuncis. Nombroses associacions i experts havien denunciat la influència d’aquestes celebritats en la incitació a la ludopatia, més encara quan alguns dels prescriptors són autèntics ídols per als més joves.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

La publicitat de joc ‘online’ només apareixerà en una franja de quatre hores, entre la 1 i les 5 de la matinada. Però hi haurà una notable excepció: les retransmissions esportives en directe a partir de les vuit de la tarda en emissores de ràdio i canals de televisió. Els equips de futbol també estaran exempts de limitar els seus patrocinis. Les samarretes dels jugadors podran suportar la publicitat de les cases d’apostes, a excepció de les samarretes de talla infantil destinades a la venda. Aquest, sens dubte, és el punt més controvertit de la proposta. El que fa que el projecte, malgrat les expectatives inicials, no es pugui equiparar que regeix la publicitat de tabac i alcohol.

No només el joc ‘online’ es veurà reglamentat. Si bé Loteries i Apostes de l’Estat (Selae) i l’ONCE podran emetre els seus anuncis a qualsevol franja horària, hauran d’adaptar els seus missatges. El joc no es podrà presentar com la solució de la vida. La seva publicitat haurà de fugir de l’emoció o l’agressivitat. Quant a les cases d’apostes i els casinos, la seva competència recau en les comunitats autònomes.

La necessària regulació de la publicitat al sector dels jocs d’atzar estava pendent des del 2011. Durant aquest temps, l’addicció al joc s’ha incrementat de forma alarmant, especialment en les apostes esportives ‘online’ i entre els més joves. Dades del 2018 llançaven un augment del 30% de jugadors respecte a l’any anterior. 800.000 persones es connectaven cada mes. Tot i que el perfil mitjà del jugador és un home d’entre 26 i 35 anys, el 14% dels joves d’entre 16 i 17 anys aposten ‘online’. Un de cada tres apostadors menors té menys de 15 anys. I està exposat a una publicitat que vincula diversió i diners fàcils, amb missatges de microcrèdits ràpids. Tot i que el projecte de decret llei vetarà que els menors d’edat puguin seguir a perfils de jocs d’atzar, difícilment els podrà expulsar del joc.

Nombrosos experts apunten que el joc s’està convertint en una de les addiccions més importants del segle XXI. En aquest context cobra especial rellevància el decret de publicitat del joc impulsat pel ministre de Consum, Alberto Garzón, però les seves limitacions també conviden a continuar treballant en una major restricció.