Editorial

Exportar alta velocitat

Davant de la liberalització, internacionalitzar Renfe és necessari, però ha d'anar en paral·lel a la millora de serveis bàsics com Rodalies

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe   econo191210184802

zentauroepp51112816 23 10 2019 imagen de archivo de un tren ave de renfe econo191210184802 / RENFE

Alguns podran pensar que els antecedents del consorci espanyol que va emprendre l’aventura de l’AVE de la Meca no són precisament encoratjadors. Però la realitat és que Renfe, una de les societats que ha participat en la construcció del tren ràpid a l’Aràbia Saudita, és en el moment actual una de les empreses del món que més experiència acumula en la construcció i gestió de l’alta velocitat ferroviària. Ja té constituïda una filial a França per competir quan es liberalitzi el mercat, igual que els ferrocarrils francesos i italians intenten entrar al mercat espanyol, i aspira a operar altres trajectes als EUA i el Regne Unit. Ara, Renfe ha aconseguit el contracte de construcció i manteniment de la línia privada que unirà les ciutats nord-americanes de Houston i Dallas. Una facturació que sumarà més de 5.500 milions d’euros fins a l’any 2046, un dels trajectes (390 quilòmetres de distància entre les dues ciutats) en els quals el tren d’alta velocitat està cridat a substituir el transport aeri. La internacionalització és un dels objectius estratègics de Renfe, precisament per enfortir-se davant de l’arribada de nous competidors en el que és el seu mercat d’origen. I el cert és que, tot i que amb decisions preses en alguns casos per raons més demoscòpiques que econòmiques, l’alta velocitat ha teixit una xarxa a Espanya que ens converteix en una referència internacional. Els dubtes sobre el model de desplegament són més que raonables, però això no és un impediment per reconèixer el valor que aquest coneixement té per a una operadora que ha de diversificar els seus mercats.

És cert que, des del punt de vista de l’usuari, no tots els serveis de Renfe que haurien de tenir la consideració de bàsics tenen la mateixa qualitat que la gestió de l’oferta més innovadora d’alta velocitat. Possiblement és el moment –coincidint amb la liberalització dels mercats, la internacionalització de la mateixa Renfe i la pròxima firma d’un nou contracte de serveis amb la Generalitat de Catalunya– d’estudiar si aquesta companyia ha de crear un model que posi més el focus, per exemple, en la modernització del transport de Rodalies.