Els Oscars

Blanques i masculines

Malgrat ser l'any de pel·lícules protagonitzades i dirigides per dones, com ara 'The farewell', 'Mujercitas' i 'Hustlers', cap dona ha sigut nominada com a millor directora

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp51710309 mujercitas200112191906

zentauroepp51710309 mujercitas200112191906 / 2019 CTMG INC ALL RIGHTS RESERVED

«Enhorabona a Mujercitas per adreçar-se a si mateixa». L’humorista Trevor Noah va ironitzar així sobre les sis nominacions als Oscars del film, entre les quals hi havia la de millor pel·lícula, guió adaptat i millor actriu principal i secundària, però que no incloïen Greta Gerwig com a millor directora.

‘The New York Times’ i ‘The Mary Sue’ han denunciat com els premis de Hollywood, més que un reconeixement a les millors pel·lícules de l’any, perpetuen un cànon que entronitza les històries creades i protagonitzades per homes blancs. Els dos mitjans apunten que en moltes de les nominades a millor pel·lícula les dones ocupen rols testimonials. Algunes, com ara ‘Joker’, ‘The Irishman’ i ‘1917’, exploren diferents facetes de la violència masculina. No és així amb la femenina: ‘Hustlers’, sobre treballadores sexuals que es passen al món del crim, no ha rebut tant reconeixement com ‘The Irishman’, sobre la màfia, malgrat la interpretació de Jennifer Lopez o la direcció de Lorena Scafaria. Kathryn Bigelow, l’única directora amb Oscar de les cinc nominades en 92 anys, ho va ser per una pel·lícula bèl·lica, ‘En tierra hostil’.

Notícies relacionades

De les 20nominacions de les categories de millor actriu i actor, tant principal com secundari, tan sols hi ha una persona racialitzada, l’afroamericana Cynthia Erivo, per la seva interpretació d’una esclava a ‘Harriet’. No hi ha cap nominat trans o amb discapacitat. Malgrat ser l’any de pel·lícules protagonitzades i dirigides per dones, com ara ‘The farewell’, ‘Mujercitas’ i ‘Hustlers’, cap dona ha sigut nominada com a millor directora. La segona part de l’exitosa ‘Frozen’ tampoc està en la categoria de millor pel·lícula d’animació.

Com conclouen a ‘The Mary Sue’, el reconeixement any rere any d’històries, personatges i creadors similars és vague i repetitiu. Sobretot perquè, com indica el crític Kyle Buchanan, els Oscars influeixen en quines pel·lícules es rodaran: aquelles històries que més s’assemblen a les premiades seran les que més probabilitats tindran de finançar-se. De moment, són masculines i blanques.