Anar al contingut

Editorial

Patinets i seguretat viària

Els usuaris han de ser conscients que utilitzen un vehicle subjecte a les normes de trànsit

Patinets i seguretat viària

Manu Mitru

El 2015, l’Ajuntament de Barcelona va detectar «la gran proliferació de vehicles de mobilitat personal» i va advertir d’«una situació de mala convivència a determinades zones de la ciutat». Va ser el pas previ per desenvolupar una modificació de l’ordenança de circulació que es va implantar el 2017 amb la finalitat de «fomentar una mobilitat sostenible i segura». L’ordenança  estableix com a criteri general la prioritat dels vianants, amb estrictes mesures relacionades amb la velocitat, la prohibició de circular per la vorera i la utilització dels carrils bici a les voreres o les calçades. Tot i que l’objectiu d’aquesta ordenació municipal del trànsit va ser una gran varietat de dispositius, ha sigut finalment el patinet elèctric, en ple auge des del 2018, la manera de mobilitat més afectada per aquesta normativa.

Des d’aleshores, i com a conseqüència de la facilitat en el seu maneig i de la comoditat que representen per a l’usuari, han proliferat de manera notable i la seva presència als carrers s’ha convertit en un problema de seguretat notable. La recent enquesta de l’Ajuntament sobre les preocupacions dels barcelonins, situa la circulació en tercer lloc, i el fenomen dels patinets no és en gens aliè a aquesta percepció. A Barcelona es produeix cada dia, de mitjana, un accident en què hi ha patinets elèctrics involucrats. Ja sigui per la imperícia dels usuaris, per l’excés de velocitat o per la falta de consciència de dur un vehicle potencialment perillós que intervé no només en el trànsit sinó en la vida del ciutadà corrent.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

Davant aquestes dades, Albert Batlle, tinent d’alcalde de Seguretat, ha advertit de la necessitat d’exigir als patinets una matrícula i una assegurança, una demanda que va més enllà de les atribucions municipals i que ha de ser regulada per la Direcció General de Trànsit. Es tracta d’un buit legal que s’ha d’afrontar de manera immediata. Tot i que des de la DGT s’anuncia la imminència de l’entrada en vigor d’una nova normativa, aquesta mai acaba d’arribar. I sembla ser que no es contemplarà ni la matriculació ni l’assegurança, si més no en els més populars (amb velocitats de fins a 25 km/h). No podran circular per les voreres i s’hauran d’atenir a les sancions previstes per a un altre tipus de vehicles, com en els casos d’ús del mòbil o conducció sota els efectes de les drogues o l’alcohol, i hauran de comptar amb un certificat de circulació.

Convé que les administracions arribin com més aviat millor a punts d’acord (com un límit d’edat per anar amb patinet, per exemple), ja que la normativa municipal depèn en bona mesura de la regulació estatal, però és a les grans ciutats on el problema apressa més. La prioritat ha de ser la seguretat viària, tant pel que fa als mateixos usuaris dels patinets com a la població en general. Els beneficis que comporten aquests vehicles (principalment de mobilitat i absència d’emissions a l’entorn urbà) no ens han de fer oblidar que el seu ús cada dia més estès també genera situacions negatives que s’han de resoldre amb una legislació i una inspecció més contundents.