Editorial

Recolzament majoritari a la fiscalitat verda

Els recàrrecs fiscals i les mesures restrictives hauran d'evitar el perill de crear noves desigualtats

1
Es llegeix en minuts
undefined48308451 barcelona 24 05 2019  sociedad   manifestaci n en barcelona 190924191258

undefined48308451 barcelona 24 05 2019 sociedad manifestaci n en barcelona 190924191258 / ALVARO MONGE

La ciutadania ja té una consciència clara que som davant d’una emergència ambiental i que és necessari prendre mesures de pes per reaccionar-hi. La negació de l’escalfament global és estadísticament ínfima, la immensa majoria reclama esforços als governs i està disposada a modificar aspectes de la seva vida quotidiana iel 57% acceptaria pagar més impostos verds, segons una enquesta de l’Institut Elcano. Esforç, aquest últim, al qual, però, no estaria disposat el 43% restant. Una imposició fiscal dissuasiva i restriccions d’accés per als mitjans de transport o altres activitats menys sostenibles seran imprescindibles per fer realitat l’immens canvi d’hàbits necessari per reduir en la mesura possible les dimensions de la crisi a què ens enfrontem. No obstant, darrere aquest plantejament batega un perill. Que l’increment d’impostos sobre combustibles fòssils, l’establiment de peatges i la necessitat de substituir els vehicles més envellits suposin una càrrega econòmica assumible per a uns peròdifícilment viable per als sectors amb menys poder adquisitiu. La lluita contra l’emergència climàtica que ens amenaça ha d’evitar la creació d’una nova bretxa de desigualtat. És un perill real l’emergència de moviments de malestar social com el dels‘armilles grogues’a França, desencadenat per l’increment dels impostos al dièsel. I tampoc és descartable que la percepció de greuges d’aquest tipus porti aalimentar el negacionisme climàtic, o almenys a relativitzar la gravetat de la situació per justificar la resistència a prendre mesures necessàries, com passa als Estats Units.

Encara més quan el repartiment de la càrrega impositiva i la distribució de la despesa social mostren també signes clars d’ineficiència a l’hora de reduir les desigualtats. Serà necessari que cada mesura d’ajustament a la nova realitat a la qual ens dirigim incorpori elements deprogressivitat i mesures alternatives assequibles, com el reforç dels sistemes de transport públic allà on la circulació del cotxe privat s’hagi de restringir.