13 d’ag 2020

Anar al contingut

Anàlisi

Rèquiem per Thomas Cook

THOMAS COOK

Rèquiem per Thomas Cook

Ester Oliveras

A la pàgina web de Thomas Cook, juntament amb el logo en forma de cor groc, es poden llegir tres frases. La primera: que el grup ha entrat en liquidació i que es troba sota el control de l’Official Receiver –és a dir, la persona designada per la justícia per supervisar la liquidació.  La segona: totes les operacions han sigut cancel·lades de manera immediata, així com tots els vols i vacances. La tercera: s’ha creat un recolzament especial per part de l’autoritat civil d’aviació per ajudar els clients que es trobin viatjant i aquells que tenien vacances o vols programats. El missatge de la fallida sobtada del grup empresarial deixa a l’estacada 600.000 turistes i una pèrdua de 22.000 llocs de treball a tot el món. De la nit al dia.

Però aquesta empresa mereix una esquela més digna. Va ser fundada per l’empresari anglès Thomas Cook, considerat el primer agent de viatges del món. L’empresa, que ha portat el seu nom durant 174 anys, va ser pionera en la seva època. La gran idea de Cook va ser organitzar un viatge perquè 500 persones poguessin assistir a un congrés. Van seguir més viatges organitzats, per a un nombre cada vegada més elevat de persones i a múltiples destinacions. En poc temps, el model de negoci va ser copiat per altres empreses, creant un sector d’activitat econòmica dedicada a la producció del turisme i la intermediació.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Repassant ara la informació financera que l’empresa va publicar per a l’exercici 2018 fa la sensació d’estar burxant entre les pertinences del difunt: els seus somnis, les seves dificultats i les seves expectatives. El lema de l’empresa, «el consumidor en el cor», contrasta amb la situació en la qual es troben actualment els seus clients. També reflecteix la necessitat d’apel·lar a un tracte directe i personal, com a contraposició a la forta competència que sorgeix de les noves maneres d’operar en el sector, amb portals i cercadors ’online’: més freds i impersonals, però àgils i més econòmics.

Respecte a la informació financera, i citant les paraules que apareixen de Bill Scott, el director financer: «En general, el nostre acompliment financer el 2018 va ser decebedor, malgrat haver començat bé l’any i fent bon progrés estratègic». Els motius al·legats per l’empresa van ser dos: un entorn competitiu aguditzat a Europa, i l’onada de calor. És a dir, mals resultats financers deguts a la competència generada per operadors que utilitzen les tecnologia de la informació i, segon, el canvi climàtic, que pot afectar la demanda de determinats serveis i productes. Després de presentar aquests resultats, Bill Scott va renunciar a continuar en el seu càrrec, que havia ocupat només uns mesos abans.

El 2018, l’empresa va registrar unes pèrdues de 163 milions de lliures el 2018, que se sumaven a pèrdues acumulades de 1.965 milions de lliures. A més d’una tresoreria negativa i una ràtio d’endeutament molt elevada. Amb aquestes cartes a la mà, la negociació amb accionistes i creditors per salvar l’empresa tenia ínfimes possibilitats.

*Professora agregada de la Universitat Pompeu Fabra.

Temes: Turisme