Editorial

Menys cotxes, més qualitat de l'aire

La zona de baixes emissions i les mesures complementàries a l'àrea de Barcelona són un progrés vital contra la pol·lució

1
Es llegeix en minuts

colau-bueno / periodico

Amb el lema ‘Comencem a respirar tranquils’, els responsables del’Ajuntament de Barcelona,l’Àrea Metropolitana de Barcelonai laGeneralitathan presentat laproposta de l’ordenançaque haurà d’aprovar el consistori el mes de desembre i que servirà per definir els límits de lazona de baixes emissions (ZBE), una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats (20 vegades més que Madrid Central), perimetrada per les rondes i que també incidirà als municipis de l’Hospitalet, Cornellà, Sant Adrià i Esplugues. Com s’han encarregat d’anunciar l’alcaldessaAda Colaui el consellerDamià Calvet, la mesura representa una fita històrica,«un punt d’inflexió»i «un nou paradigma», pel qual ha d’afectar uns 50.000 vehicles diàriament, que el 2024 significarà el 23% del parc mòbil que avui es desplaça en aquesta zona. Lareducció de gasos contaminantsestà prevista en un 30%, amb la qual cosa no només es modificaran en positiu els paràmetres previstos per la Unió Europea i l’Organització Mundial de la Salut, sinó que la població disfrutarà d’unamillor qualitat de l’aire.

A finals del 2017 ja es va implantar laprohibició temporalper alsvehicles sense etiqueta ambientalde la UE (turismes de gasolina matriculats abans del 2000 i de dièsel, abans del 2006; i furgonetes en ús des de 1994), però només en episodis d’elevada contaminació atmosfèrica. Després del període informatiu,a partir de l’1 de gener del 2020, la prohibició serà permanent, de dilluns a divendres, de set del matí a vuit de la tarda, amb l’excepció d’un any de moratòria per als vehicles professionals de transport de mercaderies i persones, i amb la introducció de sancions (amb multes que poden arribar als 1.800 euros) a partir del mes d’abril.

En el marc del Pla de Mobilitat Urbana, aquestes mesures s’han de complementar amb unaugment de la xarxa de transports públics sostenibles, aparcaments dissuasius, instauració de més superilles, l’acabament de l’L-9 de metro i l’encariment de l’aparcament en superfície. Tot això, certament, respon a una voluntat decidida de lluita a favor del medi ambient l’efectivitat del qual s’haurà d’anar calibrant dia a dia. És un pas important, que ha de repercutir en unaqualitat de vida més bonaper al ciutadà. Un conjunt de mesures estructurals que Barcelona i el seu entorn posen en marxa per actuar de manera persistent, eficaç i sistèmica contra la contaminació.