Editorial

Protegir la identitat de l'alumnat

La falta de recursos dificulta a l'escola catalana desenvolupar i mantenir les seves pròpies plataformes segures

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp49764454 31 03 2016 colegio  escuela  aula  primaria  clase  ni o  ni190912124542

zentauroepp49764454 31 03 2016 colegio escuela aula primaria clase ni o ni190912124542 / EUROPA PRESS

La identitat s’ha convertit en el bé més preuat a l’era digital, i les dades personals, la nova i perseguida matèria primera dels negocis.Accedir-hi és tenir la clau d’entrada a la vida particular dels ciutadans. La protecció és necessària. Quan parlem de la infància, encara és més obligada. Tenir-ne cura correspon a la família, però també a l’escola.

Prohibir els mòbils a les aulesés una de les mesures que la meitat de les escoles catalanes han adoptat per al nou curs que acaba de començar. Però el perill supera l’ús, adequat o inadequat, controlat o sense restriccions, dels dispositius d’ús individual i es pot trobar a la mateixa xarxa de l’escola. El Consell Escolar adverteix de la necessitat de protegir els menors en entorns ‘online’, quan es treballa amb programes informàtics propietat de multinacionals com Google Dropbox i no es prenen les mesures precises de protecció. Es pot recordar que, durant anys, Google ha permès que empreses i desenvolupadors llegeixin el contingut dels correus electrònics del seu gestor, Gmail, per poder adequar la publicitat als interessos dels usuaris. La intempèrie és real. I resulta inquietant pensar en el que pot passar davant d’un gest tan petit com que un alumne enviï una fotografia delicada a través del Gmail escolar.

Malgrat que el conseller Josep Bargalló nega que el Departament d’Educació tingui cap conveni amb empreses tecnològiques, alguns sindicats com USTEC-STECs denuncien eldesembarcament d’aquestes multinacionals a l’escola pública, oferint serveis tant a alumnes com professors. S’implementa bàsicament perquè és gratuït, encara més davant de l’escassetat de recursos que dificulta desenvolupar programes propis a l’escola catalana. Tot i que el problema no és exclusiu d’aquesta, ni tampoc nou. Durant els últims anys,hi ha hagut denúncies i preocupació des d’Austràlia als EUA per les eines de Google i la intempèrie que generen en els menors, també davant de possibles depredadors sexuals.

Desenvolupar un codi ètic de l’ús educatiu de les dades, considerar altres programes que garanteixin la seguretat, restringir l’ús de telèfons i desenvolupar campanyesd’informació tant al professorat com a l’alumnat i a les famílies són passos a considerar per a la protecció dels menors. I no està de més recordar que els fills dels gurus digitals de Silicon Valley s’eduquen en escoles sense mòbils, tauletes ni ordinadors.