Anar al contingut

IDEES

Cine d'autoficció

FERRAN SENDRA

Cine d'autoficció

Jordi Puntí

Ara que ja s’ha publicat ‘Final’, de Karl Ove Knausgard, l’últim volum de la sèrie 'Mi lucha' (tots a Anagrama), sembla com si la febre de l’autoficció comencés a baixar. Durant uns anys, el fenomen ha viscut un ascens fulgurant i, amb la insolència de les modes, ha imposat una etiqueta –l’autoficció– per a un gènere narratiu que, de fet, ha existit sempre. És possible que aviat s’obri un debat sobre l’autenticitat: els autors d’autoficció, ¿escriuen a partir del que han viscut, o es forcen a viure alguna cosa per poder explicar-la?

Ara que s’ha publicat ‘Final’, de Knausgard, sembla com si la febre de l’autoficció comencés a baixar

Potser un senyal d’esgotament és que aquests dubtes apareixen a dues pel·lícules recents. A 'Doubles vies', d’Olivier Assayas, un escriptor de renom gràcies a una primera obra autobiogràfica veu com l’editor li rebutja el segon llibre. Els temps han canviat i ara l’editorial es vol centrar en els nous formats, l’‘e-book’... Com que és una pel·lícula francesa, fa anys que l’escriptor és amant de la dona de l’editor, i escriure sobre aquesta part secreta de la seva vida pot ser una venjança molt literària. L’aposta de l’editor per les noves tecnologies no és gaire versemblant, però la conclusió és que per al món editorial francès, com a mínim, l’autoficció és un estil molt tradicional.

El protagonista de 'El peral salvaje', del turc Nuri Bilge Ceylan, tampoc troba qui li publiqui el seu primer llibre. L’ha escrit a l’acabar la carrera de mestre d’escola i, a l’espera d’un examen final, torna al seu poble i s’enfronta a la realitat familiar: el seu pare, també mestre, ha perdut la vocació i ara és un ludòpata. En una conversa amb un escriptor d’èxit, el jove autor li diu que el seu llibre és "una metanovel·la d’autoficció". Intuïm, doncs, que es tracta d’un atac rabiós contra el món petit que l’ha vist créixer, i que ara amenaça d’absorbir-li un altre cop, redoblat a més per la misèria del govern d’Erdogan. El film, d’una subtilesa preciosa, ens dona arguments perquè entenguem la naturalesa conflictiva d’aquest món i del llibre.

Temes: Cine