Anar al contingut

Editorial

Una campanya turística ben encarada

Després d'una dècada, Catalunya torna a ser la comunitat que atreu més turistes estrangers

Una campanya turística ben encarada

Les previsions del Govern per a la temporada turística són optimistes i les xifres que es coneixen, fins al mes de juny, redunden en aquesta perspectiva encoratjadora per al sector. L’alentiment del qual organitzacions empresarials com Exceltur advertien en el primer trimestre de l’any sembla que no es consolidarà; les dades, ara com ara són inqüestionables, tot i que s’han de matisar en funció de la destinació i del tipus d’oferta. Aquest juny s’ha arribat a la xifra total acumulada de 38 milions de turistes estrangers a Espanya, la qual cosa significa un augment del 2,8% en relació amb el mateix mes del 2018. Són 8,8 milions de visitants en un mes, un 3,2% més que l’any passat, amb bones notícies per a Catalunya, que passa per primera vegada en una dècada a ser la destinació més desitjada pel turista estranger (2,1 milions). Amb un increment del 2,2% passa a ser líder espanyol, per sobre de les Balears i les Canàries, dues comunitats que tenen descensos notables, afectades no només per la retracció del mercat britànic, amb el 'brexit' en l’horitzó, sinó pel desgast d’un model que requereix revisió i alternatives.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

Les organitzacions empresarials assenyalen les ombres que hi ha en aquest panorama generalment positiu: addueixen que el turisme nacional no serà capaç de compensar el descens en el que denominen «fàbriques del turisme», el circuit de touroperadors més centrats en una oferta de sol i platja, que va a la baixa i que demana més inversions i un replantejament de la política de projecció, més si es té en compte que determinades destinacions (des de Turquia a Egipte, passant pels Balcans) tornen a representar una seriosa competència.

Sent significativa la xifra de visitants, encara és més positiva la dada de la despesa, que té un creixement continuat des de fa onze mesos. Al juny va arribar a 9.696 milions d’euros, un 3,5% més que en el mateix període del 2018. La previsió del Govern va en aquesta mateixa línia: augment global de l’1,7% en nombre de visitants, però especialment un volum de despesa superior en un 3,2%, la qual cosa ve a certificar la visió dels experts que vaticinen que el futur del turisme rau en una projecció més gran no tant del nombre de turistes com de la seva capacitat d’activació econòmica del consum en  els sectors que estan mostrant una fortalesa més gran i, sobretot, més espectativas de futur: el turisme urbà o rural lligat a valors i experiències culturals, comercials o naturals.