Editorial

La disrupció arriba a la televisió

Les plataformes de 'streaming' han alterat els models de negoci anteriors

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp25561368 mcx03  seattle  eeuu   02 04 14   fotograf a cedida por amaz190717134926

zentauroepp25561368 mcx03 seattle eeuu 02 04 14 fotograf a cedida por amaz190717134926 / AMAZON HANDOUT

El mercat televisiu està en ebullició. Els hàbits de consum dels espectadors han canviat. La televisió lineal, la que decideix quan programa els continguts i els presenta en una graella, perd adeptes en favor de les plataformes de ‘streaming’, a les quals els consumidors se subscriuen perquè tenen continguts exclusius (pel·lícules, sèries o esports) i perquè els permeten veure’ls quan i on els plau, sigui de matinada o sigui al tren a través del mòbil o les tauletes. No és una revolució gaire diferent a la que han viscut la indústria de la música o la de la informació. En aquesta transició apareixen nous operadors, en aquest cas Netflix, HBO, Rakuten o Movistar+, que alteren els models de negoci anteriors gràcies a les seves innovacions.

Aquests fenòmens, que els experts anomenen disrupció, provoquen moments com el que viu ara el mercat de la televisió a Espanya. Les plataformes de ‘streaming’ s’han volgut convertir en productores de continguts, i les televisions convencionals i les seves productores associades hi responen convertint-se en plataformes. Són moviments amb què els diferents actors intenten adequar-se a la nova situació. No obstant, l’amplitud de l’oferta ha donat lloc a una saturació, que forçosament s’equilibrarà. Els canals i plataformes que responguin millor a les tendències creixents (continguts de qualitat, servei a la carta i accés des de diversos dispositius) tindran més garanties d’atreure no només els actuals telespectadors, sinó sobretot els futurs.