Editorial

Els reptes de la logística

La fira SIL pren el pols d'un sector en creixement que necessita reforçar-se en recursos humans i infraestructures

2
Es llegeix en minuts
48804792 601

48804792 601

Barcelona acull aquests dies el Saló Internacional de la Logística (SIL), un clàssic de la capital catalana que ja va per la seva 21a edició i que serveix per prendre el pols a aquest sector estratègic per a l’economia, ja que representa el 12% del PIB de Catalunya i el 8% del d’Espanya. Si aquesta fira professional –«la cimera logística més rellevant que s’hagi fet mai al món», com va recalcar Pere Navarro, delegat especial de l’Estat en el Consorci de la Zona Franca i president del SIL– serveixi, juntament amb altres esdeveniments paral·lels com la fira eDelivery, de referent de l’estat del sector de la logística, els indicadors apunten que estem davant d’un bon moment, després d’anys de creixement i amb potencial per continuar fent-ho.

El transport de mercaderies està vivint un auge a nivell mundial de la mà del comerç electrònic. La compra per internet s’ha intensificat exponencialment, especialment entre el públic més jove, revolucionant el sector de la paqueteria i, en general, de tota la cadena de distribució. El nombre de paquets que es reparteixen diàriament a Espanya s’ha multiplicat per 10 en els últims cinc anys, un increment de demanda que exigeix una resposta a la mesura. Resulta obvi que per atendre aquesta demanda s’ha de reforçar el sector de la logística, tant en recursos humans com d’infraestructures. I les dues coses poden constatar-se aquests dies a la Fira, on els participants assenyalen la falta de mà d’obra com una de les seves necessitats més apressants. Falten camioners i empleats de magatzem, però també tècnics de més qualificació. La concentració de treballadors a les portes del saló, en protesta contra els vuit anys sense conveni col·lectiu i la pèrdua de poder adquisitiu, evidencia una altra de les assignatures pendents. El creixement no pot fer-se a costa de l’estabilitat laboral.

Quant a les infraestructures, el Corredor Mediterrani resplendeix com la reclamació històrica dels actors econòmics. El compromís del Govern, reiterat aquest dimecres pel ministre José Luis Ábalos, és un gir positiu respecte a l’entossudiment d’etapes anteriors, tot i que la urgència del projecte exigeix a hores d’ara alguna cosa més que paraules.

La fira SIL és aquests dies el gran fòrum de discussió d’aquests i altres reptes de la logística. Una cita mundial la rellevància de la qual no s’hauria de veure entelada per friccions innecessaris com la previsible absència del president Quim Torra i els seus consellers en el sopar que presidirà avui el Rei.