IDEES

1
Es llegeix en minuts
chernobyl-hbo

chernobyl-hbo

¿I si ens encega una mica l’embolcall? Potser és impressió meva, però jo diria que el cine i les sèries de televisió que consumim en plataformes, especialment la producció pròpia, tenen uns estàndards visuals molt similars. És un fenomen semblant al del cine independent de Sundance: la majoria de les pel·lícules tenen el mateix ‘look’, el mateix ritme, el mateix ànim i estructures narratives similars.

No tinc clar per què la percepció sobre la qualitat de 'Chernobyl' és tan unànime i hi ha tan poc debat sobre qüestions que, en canvi, se sobreanalitzen i critiquen en altres propostes

Com en l’'univers Sundance', és clar que hi ha excepcions a les plataformes, és clar que hi ha pel·lícules i sèries que fulminen patrons i clixés i es revelen personals. Però sento que les pel·lícules i les sèries produïdes per les plataformes cada vegada són més iguals. En aquest sentit, no veig forassenyat parlar, per exemple, del 'look' dels originals Netflix o dels trops de les sèries de HBO. Insisteixo: hi ha glorioses excepcions. Però no puc evitar tenir la sensació que la necessitat desesperada de les plataformes per ampliar catàleg ha establert uns estàndards poc exigents.

Notícies relacionades

Això té un efecte col·lateral inevitable: quan apareix una cosa que destaca, una cosa que està realment bé, embogim. M’ha passat aquests dies amb 'Chernobyl', la sèrie d’HBO sobre l’accident nuclear del 1986. És difícil qüestionar-se una sèrie 'objectivament’ tan perfecta, amb aquesta ambició documental, narrativa i formal. No obstant, i això m’està costant moltes discussions (cada vegada que ho comento, se m’acusa de detestar una sèrie que m’agrada), vaig pensar: no tinc clar per què em semblen bé en aquesta sèrie decisions que reprovaria o, com a mínim, discutiria d’altres propostes. Parlo del seu ús dels recursos del cine de terror al servei del drama, o de la seva manera de representar la degradació del cos humà. Tampoc tinc clar per què la percepció de la sèrie és tan unànime i hi ha tan poc debat sobre qüestions que, en canvi, se sobreanalitzen i critiquen en altres propostes.

Potser 'Chernobyl' sigui perfecta, però no puc evitar sentir que, en aquests temps, quan alguna cosa es distancia de la vulgaritat i sembla imponent (en aquest cas, perquè la producció també ho és) tendim a abraçar-la sense dubtes i condicions.