Editorial

Un 2019 incert per a l'automòbil

El mercat va registrar un increment de vendes del 6,9% l'any passat, però el ritme alcista s'alenteix

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp26016765 concesionario  consumo180727203837

zentauroepp26016765 concesionario consumo180727203837

El 2018 es van vendre a Espanya un 6,9% més d’automòbils que l’any anterior (1.320.734 cotxes), un augment que pot semblar positiu, però que no ho és tant per a la indústria si s’observa l’evolució dels últims mesos. En efecte, el ritme alcista que mantenia des del 2012 es va alentir després de l’estiu passat, de manera que les vendes del setembre, l’octubre, el novembre i el desembre ja estaven per sota dels mateixos mesos del 2017. El 6,9% acumulat del 2018 es deu, principalment, a la primera meitat de l’any, cosa que fa que el sector afronti el 2019 amb incertesa. Catalunya va tancar l’any en negatiu (-2,8%).

L’automoció es troba en un moment de canvi, en què els cotxes híbrids i elèctrics s’obren pas, i que ha coincidit amb una normativa més estricta sobre el control d’emissions a escala global, i a Espanya, a més, amb dues decisions del Govern que afecten el sector: la pujada de l’impost al dièsel i la prohibició de la venda de vehicles amb motor de combustió a partir del 2040. L’Executiu ha fet bandera de la transició energètica, i les mesures anteriors van en aquesta línia. No hi ha dubte que una mobilitat més sostenible beneficiarà a la llarga els ciutadans, però tampoc s’ha d’oblidar que anuncis d’aquesta mena influeixen en les decisions de compra. Per això cal que s’acompanyin de regles de joc clares per a tothom i prou incentius perquè la seva aplicació no representi un perjudici per a un dels motors econòmics del país.