Editorial

Els reclams del Black Friday

Els consumidors assumeixen ja aquesta tradició importada dels EUA com unes rebaixes anticipades al Nadal

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp45960950 economia181120171052

zentauroepp45960950 economia181120171052 / JOAN CORTADELLAS

Puntual a la seva cita, el Black Friday torna a omplir els comerços d’anuncis de descomptes. A diferència de fa anys, quan calia explicar al consumidor en què consistia aquesta tradició importada dels EUA, ja no és cap fenomen nou. Al contrari, els ciutadans ho assumeixen ja com unes rebaixes anticipades a la temporada de Nadal. Segons les previsions, seran els ‘millennials’ (els nascuts en els 80 i 90) els que s’apuntaran més activament al ‘Divendres negre’‘millennials’. Ells són els més habituats al comerç 'on line' –un dels que millor ha preparat el terreny d’aquesta jornada– i els més permeables a les noves tendències de compra.

Fa dies, i fins i tot setmanes, que els comerços emeten incessants campanyes sobre les rebaixes del Black Friday, que en molts casos van començar a aplicar-se dilluns passat i que es prolongaran aquest cap de setmana. Enmig de tal bombardeig publicitari, el gran repte per a les botigues és fer arribar el seu missatge al client. En aquests casos, la batalla del màrqueting massiu solen guanyar-la els grans comerços. No obstant, lluny de donar-se per vençut, molts petits comerciants no estan disposats a cedir vendespetits comerciants en un moment crucial previ a les compres nadalenques. Aquests no poden competir amb les mateixes armes que els gegants del mercat, ja que els seus marges són més estrets i no poden aplicar els mateixos descomptes, però a canvi aporten el plus de proximitat i altres atractius que molts clients aprecien. El petit comerç que millor s’adapti als nous hàbits de consum tindrà més fàcil la supervivència.

Un dels perills del Black Friday, alerten els seus crítics, és el de caure en un consumisme desmesurat. Que les persones comprin de forma compulsiva. Com ocorre en altres èpoques de consum intens o rebaixes, és el consumidor el que ha de valorar amb sensatesa si està davant d’una oportunitat o no. Planificar les compres i comparar preus són tècniques recomanades per no pagar car el que al principi semblava barat.

Amb crítiques o sense, el Black Friday s’ha integrat totalment al calendari de compres. És una estratègia més per incentivar el consum, que dinamitza l’economia, i és responsabilitat de tots, comerciants, administracions i els mateixos compradors, que sigui realment beneficiós per al consumidor.