Editorial

La factura dels grafiters

L'onada d'accions al metro suposa un problema de seguretat que no admet cap tipus de disculpa

1
Es llegeix en minuts
jose45774416 imagen de archivo de unos grafiteros pintando un convoy del 181111232753

jose45774416 imagen de archivo de unos grafiteros pintando un convoy del 181111232753

D’art urbà a vandalisme de carrer. El recent assalt de grafiters a un comboi del metro amb passatgers ha disparat les alarmes. No estem davant d’un fet aïllat, més aviat davant d’una escalada d’accions cada vegada més temeràries i que posen en risc la seguretat dels treballadors i els usuaris. El 2017, les empreses catalanes de transport ferroviari (Transports Metropolitans de Barcelona, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, TRAM i Renfe) van gastar 17 milions d’euros en la reparació de vagons, als quals cal sumar el cost de reforçar la vigilància amb seguretat privada. Una voluminosa factura que repercuteix en el preu del bitllet. No acaben allà els costos que suporta el ciutadà: 927.000 viatgers van patir retards derivats d’aquesta irrupció vandàlica.

“Mantenir la calma, evitar la interacció, allunyar-se d’ells amb discreció i avisar els responsables del metro, en el cas dels clients prement el botó ‘SOS’ que hi ha al mig de les andanes, tot i que de forma dissimulada”. Aquestes són les mesures que TMB recomana als seus treballadors i als usuaris davant dels assalts. Siguin violents o, no les accions dels grafiters, veure’s atrapat per un grup de més de 30 persones encaputxades i que coarten la llibertat de moviment és una agressió inacceptable. Estem davant d’un problema amb importants repercussions socials, mediambientals, laborals i econòmiques. Un problema de seguretat de primer ordre que no admet cap tipus de disculpa.