Anar al contingut

EDITORIAL

Sense cotxes de gasolina i dièsel el 2050

És necessari un consens com més ampli millor per evitar que el pla pateixi els vaivens dels canvis de Govern

L’objectiu és clar i contundent: que el 2050 no circuli per Espanya cap turisme o furgoneta que emeti CO2, i això implica prohibir la matriculació de cotxes de combustió amb combustibles fòssils (dièsel, gasolina i híbrids) a partir del 2040. La mesura forma part de la futura llei de canvi climàtic i transició energètica que el Govern està preparant i repartint entre les diferents formacions polítiques. La mesura no és nova –França, Noruega i Califòrnia van pel mateix camí, amb horitzons temporals diferents– i per a l’Executiu de Pedro Sánchez és clau per complir els compromisos adoptats en el marc dels Acords de París.  No només es tracta de complir els acords internacionals: els efectes del canvi climàtic comencen a ser evidents, i els alts índexs de contaminació a les nostres ciutats són insostenibles. L’Organització Mundial de la Salut (OMS)ha calculat que la contaminació de l’aire a les ciutats europees redueix l’esperança de vida de 2 a 24 mesos, una xifra alarmant i intolerable.  Seguir de braços plegats no és una opció.

La intenció del Govern és aconseguir un acord com més ampli millor amb els altres partits i la resta d’administracions. Es tracta d’una qüestió d’interès general que mereix un pacte d’Estat que blindi les mesures dels vaivens que solen suposar els canvis de govern. El límit temporal pot ser flexible i subjecte a negociació, però no l’objectiu. La mateixa indústria automobilística –el pes de la qual en l’economia espanyola és indiscutible– mereix tenir un horitzó clar i realista amb què treballar. Però la mateixa existència de l’horitzó ha de ser innegociable.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

És evident que avui parlar d’un parc automobilístic sense presència de combustibles sòlids és una quimera. El cotxe elèctric no s’ha desenvolupat prou en termes d’autonomia i de recàrrega, com tampoc ho han fet les infraestructures. El pla del Govern inclou, per exemple, que totes les gasolineres estiguin obligades a instal·lar punts de recàrrega per incentivar l’expansió del cotxe elèctric, clau en aquest procés de substitució. També va pel bon camí que els municipis de més de 50.000 habitants estaran obligats a crear zones de baixes emissions on només puguin accedir els vehicles més ecològics. El canvi en aquest sector no s’ha de frenar.