EDITORIAL

El taxi esclata a Barcelona

El conflicte entre les noves plataformes digitals i el sector del taxi no acabarà en cap cas amb l'eliminació del competidor.

1
Es llegeix en minuts

violencia-extrema-en-el-taxi-2 / periodico

L’acord  delstaxistes  ambl’àrea metropolitana per limitar el nombre de llicències de vehicles amb conductor (VTC) va ser revocat pel ministeri de Fomentser revocat Foment. El resultat d’aquesta decisió és la protesta que es va viure dimecres als carrers de Barcelona, que es van quedar sense taxis durant tot el dia, que van acollirmilers de manifestants pacífics i que, al final, van ser escenari d’una violència inacceptableviolència inacceptable contra alguns vehicles d’Uber i de Cabify amb famílies atemorides a dins. Curiosament, en aquest cas hem avançat des de l’acord fins a la confrontació als carrers, el camí contrari al que s’acostuma a recórrer en aquests conflictes.

 Uber i Cabify han entès finalment que a Europa no poden actuar al marge de la llei. A Espanya han acceptat que els seus conductors només poden donar servei si disposen d’aquestes llicències de VTC. Mentrestant, la Comissió Europea els estreny perquè es reconeguin com a empreses de transport i no com a un servei d’economia compartida. Per tot això no s’entén que Foment, en aquest context i assistit pel dret, hagi llançat per terra un principi d’acord que permetia la convivència entre dos mons que, tot i que comparteixin moltes coses, són clarament diferents. Ni Uber ni Cabify poden assegurar el servei públic com ho fan els taxis. Ni tampoc els operadors tradicionals poden sobreviure sense una regulació clara i efectiva.

El conflicte entre les noves plataformes digitals i el sector del taxi no acabarà en cap cas amb l’eliminació del competidor. En allò que són iguals, han de respondre davant la mateixa normativa. I en allò que són diferents, han de tenir una regulació específica. Molts usuaris del taxi no ho seran mai d’Uber ni de Cabify, i al revés. Convé no perdre-ho de vista. I el conflicte tampoc se solucionarà amb la violència practicada per una minoria dins d’un col·lectiu majoritàriament pacífic. 

El sector tradicional del taxi ha fet molts esforços en els últims anys per millorar el servei. L’extensió de plataformes pròpies digitals els ha fet molt competitius amb aquesta nova competència. L’administració els ha de recolzar perquè segueixin per aquest camí en lloc d’accelerar el creixement de les noves companyies. Molts taxistes estan simplement atrapats perquè han hagut de fer una inversió en compra de llicències que poden no arribar a recuperar.