Anar al contingut
El consum multipantalla

RICARD FADRIQUE

El consum multipantalla

Carmina Crusafon

El consum multipantalla s'ha convertit en una de les característiques de la nostra societat. Per a alguns és un concepte molt habitual, per a altres poc utilitzat. Però si analitzem els nostres hàbits diaris, ens adonarem que gran part del nostre dia a dia està acompanyat d'una pantalla. Pot ser la del mòbil, la de l'ordinador o la del televisor. ¿Quina importància tenen a les nostres vides? Vegem el protagonisme de cada pantalla. Per determinar la jerarquia entre elles agafarem dues dades de referència: el temps de consum i la inversió publicitària.

¿QUINA ÉS LA PRIMERA PANTALLA?

En primera posició se situa el televisor. Avui dia continua sent la pantalla estrella al nostre país. Li dediquem una mitjana de quatre hores al dia. Amb l'arribada d'internet, molts li auguraven pocs anys vida, però segueix estant al centre del nostre sistema mediàtic. El seu consum es manté, encara que s'ha de remarcar que són les persones de 45 anys en endavant els que més la miren. Els més joves li dediquen molta menys atenció. Respecte a la inversió, la televisió és el primer mitjà publicitari i suposa el 40 per cent del mercat espanyol de mitjans convencionals.

La segona pantalla és la del telèfon mòbil. Ens acompanya tot el dia. En molts casos sembla una prolongació de les nostres mans. El seu ús és tan continuat que és difícil quantificar quant de temps li dediquem. Els estudis la vinculen principalment al consum d'internet. Les xifres diuen que més del 70 per cent de la població accedeix diàriament a internet. De fet, sota aquesta categoria s'agrupen diferents pantalles: 'smartphone'ordinador, o tauleta. Malgrat el creixement d'internet, la inversió publicitària en aquest mitjà es troba en segona posició i suposa gairebé el 27 per cent del total de la inversió.

La pantalla del cine és la que aconsegueix menys atenció. Al nostre país, una mica menys de la meitat de la població va al cine alguna vegada durant l'any. Això explica la seva poca presència en el nostre còmput. Pel que fa a la publicitat a penes suposa el 0’4 % del total de la inversió.

¿S'ENTREVEUEN CANVIS A L'HORITZÓ? 

Els nostres hàbits i rutines no són immutables. Canvien a ritmes més ràpids que en èpoques anteriors. Aprenem a gestionar el nostre temps, que no creix, davant l'increment exponencial de continguts i impactes publicitaris. Els consumidors multipantalla són els més desitjats. El motiu: el seu contacte constant amb les diferents pantalles pot aconseguir més impacte i fidelització. Tot sembla indicar que la multipantalla serà la que governarà els pròxims anys, i equilibrarà percentatges de consum entre els diferents dispositius. Això obliga les empreses i els anunciants a estar atents a les noves dinàmiques i a anar experimentant amb nous formats perquè la complexitat i la mutabilitat són trets essencials de l'era digital.